Wednesday, June 25, 2014

Kek Ala Butter/Mentega atau Kek Putih Telur

Assalamualaikum & salam sejahtera, 

Sejak masuk bulan Rejab, bengkel terus padat jadual dengan pembuatan biskut untuk Ramadhan dan Syawal. Bila dah masuk keadaan ini, maka, terpaksa lah hamba menangguhkan segala rancangan hamba untuk membuat kek. 

Sesungguhnya, tidaklah hamba mampu menahan resah gelisah diatas penangguhan ini. Pelbagai cara telah hamba laksanakan agar dapat memenuhi kehendak ini. Mula mula, hamba telah membeli kek di salah sebuah kedai kek online di Bangi. Sedap sekali kek nya tetapi tidak puas kerana bukan hamba yang buat. (Membuak buak rasa nak buat kek) seterusnya, hamba telah memujuk beberapa orang teman hamba yang rajin dan mahir membuat kek untuk menghadiahkan kek kepada hamba. Maka, salah seorang teman hamba, telah menghadiahkan hamba sebiji kek yang sememangnya coklat namanya. Bergembiralah kami seisi rumah menerima hadiah kek coklat yang istimewa ini. Lemak berkrim dan penuh coklat. Tetapi , ada satu yang hamba rasa kurang ... Masih bukan hamba yang membuatnya. (Ahahahahaha. Nak jugak buat sendiri punya)

Akhirnya, kerana tidak tahan menanggung rasa, hamba telah membuat kek senyap senyap...dan bakar di dalam rumah. Mencari seringkas ringkas resepi agar tidak mengganggu perjalanan pembuatan biskut harian. Maka, terhasillah kek Ala Butter. Pada awalnya, mahu memberikan nama Kek Malaysia kerana bahan bahan yang digunakan banyaknya produk utama keluaran Malaysia. Tetapi, setelah mendengar respon adinda hamba," Macam Kek butter tapi takda bau lembu", maka hamba pun menukarkan namanya kepada Kek Ala Butter. Kek ini juga boleh dipanggil Kek Putih Telur. 


Pada pandangan hamba yang telah dipersetujui oleh bonda hamba, kek ini sangat enak dinikmati bersama Kopi/Teh/Nescafe/Coklat panas...enak sekali makan makan bersama keluarga dan teman sambil bercerita isu semasa. World Cup 2014 pun boleh. Buat bekalan kekanda suami untuk menonton World Cup 2014 juga bagus sekali. Sediakan kek putih telur ini bersama termos berisi air panas dan 3 in 1 sachet minuman kegemarannya. Juga, pastinya enak bersama jem buah buahan atau sapuan coklat. 

Baiklah...sudah puas hamba bercerita, kini hamba berkongsi rahsia pula. 

Resepi Kek Ala Butter/Mentega @ Kek Putih Telur 

1/2  cawan Santan
120 gram   Putih Telur
1     tsp      esen vanilla
1 1/4 cawan  Tepung gandum
1     cawan  Gula Kastor
1/4  tsp       garam
2     tsp      baking powder
6     tbsp    marjerin 

Cara-caranya :

1. Sapukan sedikit marjerin dan tepung pada keseluruhan  loyang kek 8" .
2. Pukul sebati  telur putih, santan dan esen vanila di dalam jug. 
3. Gaul rata tepung, garam dan baking powder. 
4. Masukkan marjerin ke dalam tepung yang telah digaul bersama garam dan baking powder. Gaulkan tepung tersebut dengan marjerin sehingga menjadi seperti serbuk roti. 
5. masukkan telur putih yang dipukul bersama santan tadi ke dalam tepung dan marjerin. 
6. Kacau sebati selama 1 minit ke 1 minit 1/2. 
7. Masukkan ke dalam loyang. 
8. Bakar pada suhu 180 darjah celcius selama 20 minit atau sehingga masak. 




Rujukan : http://bakingbites.com/2007/04/confetti-cupcakes





Friday, May 30, 2014

Spaghetti Seafood "Stoup"


Assalamualaikum dan salam sejahtera, 

Saya suka makan pasta terutama spaghetti. Sebabnya rupa macam mee kuning tapi tak berangin bila memakannya. Setiap kali nak masak spaghetti, yang terbayang masakan bersos seperti bolognise ataupun cabonara. Saya pernah cuba menikmati spaghetti dengan pesto yang dibuat sendiri. Sebijik sebijik ikut resepi orang itali...tapi tak berkenan di jiwa. Kesimpulannya, saya lebih gemar spaghetti dinikmati bersos.

Sejak akhir akhir ini, saya kerap menonton rancangan masakan David Dolce , orang itali. Sentiasa menantikan masakannya yang berasaskan pasta untuk mencari kelainan. Rupanya, masakan pasta mereka ringkas dan mengikut selera serta kreativiti masing masing seperti kita yang mempelbagaikan hidangan mee dan bihun. Mulalah terbit pelbagai idea untuk menghasilkan hidangan pasta...cuma orang Itali lebihkan keju dalam hidangan mereka. Pelbagai jenis keju digunakan. Hmmm, setelah saya mencuba resepi pesto, saya harus menggiatkan lagi inovasi rasa kerana kita tekak jawa! Hehehe

Sehari dua ini, saya mahu makan spaghetti tetapi bahan untuk buat sos bolognise dan cabonara tidak cukup. Pada masa sama, saya membayangkan spaghetti yang dimakan bersama sup tomato pekat berperisa ayam/daging/seafood. Elok juga bahan tak cukup, mulalah otak bergerak ligat memikir kreativiti masakan. 

Saya cari maklumat spaghetti masak sup tetapi saya jumpa spaghetti " stoup" dulu. Katanya " stoup" ini pekat dari sup p, cair sedikit dari stew. Merujuk kepada resepi yang dijumpai, saya mengubah kesesuaian bahan berdasarkan apa yang ada. Asas kepada "stoup" semuanya ada iaitu bawang besar, tomato puri dan air. Yang lain lain sahaja perlu diubah. Maka, dengan gigihnya saya memasak dan inilah Spaghetti Seafood "Stoup". Saya bagi 4.5 bintang dari 5 untuk hidangan ini! 


P.s: macam mee bandung pun ada. Hihihi


Resepi Spaghetti Seafood "Stoup" 

Separuh bungkus spaghetti yang telah direbus
2 biji bawang besar - dikisar
1 tin kecil tomato puri
1 tin kecil air (guna tin tomato puri)
2 sudu makan Sos Cili Kimball
7 ekor udang saiz A
Daun ketumbar
Garam , gula, stok ayam (jika perlu) 

1. Tumis bawang yang telah dikisar sehingga garing. 
2. Masukkan tomato puri, air dan sos cili.
3. Apabila mendidih, masukkan udang dan daun ketumbar.
4. Perasakan dengan garam, gula dan stok ayam jika perlu.
5. Apabila udang telah masak (bertukar warna ke merah), masukkan spaghetti yang telah masak tadi.
6. Gaul rata, tutup api, boleh dihidang.

Selamat menjamu selera!

Rujukan resepi spaghetti "stoup" : 
http://www.foodnetwork.com/recipes/rachael-ray/spaghetti-and-meatball-stoup-thicker-than-soup-thinner-than-stew-recipe.html



Sunday, May 11, 2014

Inti Pai : Ayam Pedas Manis Dengan Cendawan

Assalamualaikum & salam sejahtera,

Antara siaran tv yang saya suka tonton ialah Nat Geo People dan BBC Lifestyle. Mereka ini banyak menyiarkan rancangan makanan dan masakan. Tapi suami saya kata, kalau setakat tonton tapi tak buat..macam tak dapat apa. Saya faham maksud suami saya tu...belajar tapi tak praktis...merugikan. Huhuhu. Ye memang terasa rugi lepas dengar kata katanya itu.

Agak lama juga saya bercadang nak buat pai. Sepanjang saya bercadang itu, saya mencari cari rasa yang saya inginkan ditambah pula ilham yang diperoleh dari rancangan masakan dan makanan yang ditonton. 

Bila mencari cari resepi inti pai ayam, kebanyakkannya lemak berkrim, pedas lada hitam, tiada cabaran dalam rasa dan western style. Kadang kala, bila ke kedai bakeri atau cafe, pai ayam yang dijual, kebiasaan intinya yang berkrim itu. 

Semalam, berakhirlah tempoh saya bercadang...dengan gembiranya, saya dapat memasak inti pai ayam yang saya bayangkan dan inginkan. Rasanya yang pedas,manis juga masam dan agak pekat. 

Tapi makcik saya kata, tak jadilah pai ayam. Jadi curry puff sebab pai ayam, mesti inti yang berkrim tu. Respon saya, kalau curry puff, mesti intinya dibubuh serbuk kari. Yang ini tak bubuh serbuk kari, tapi serbuk cili. 

Mungkin saya telah derhaka dengan resepi pai ayam asli. Maafkan saya...saya sudah jumpa rasa pai yang alternatif. :D 



Resepi Inti Pai : Ayam Pedas Manis dengan Cendawan ( Spicy Sweet Chicken with Mushrooms) 

3 biji bawang besar - hiris
3 ulas bawang putih - hiris
2 sudu besar serbuk cili
2 sudu besar sos cili
3 sudu besar sos tomato
7 biji tomato plum - potong kecil/dadu
7 batang cendawan butang - potong dadu
2 keping dada ayam - potong dadu
Gula melaka/nise
Gula
Garam
Cili api (jika mahu lebih pedas) 

1. Tumis bawang besar dan bawang putih sehingga naik bau. Masukkan serbuk cili dan sedikit air. Tumis sehingga garing. Masukkan gula melaka. Kacau sehingga gula cair. 

2. Masukkan sos cili dan sos tomato. Kacau rata. Masukkan tomato diikuti ayam. Kacau rata sehingga ayam masak. 

3. Apabila ayam sudah masak, masukkan cendawan dan cili api. Perasakan dengan gula dan garam. Bagi yang kuat makan perasa, boleh tambah serbuk stok ayam untuk menguatkan rasa. Kacau dalam 1-2 minit supaya cendawan masak. Siap! 


Thursday, April 24, 2014

Resepi pantang @ pantang ada resepi! : Ikan Masak Percik Pudina

Assalamualaikum & salam sejahtera,

Adik aku tanya, kenapa mesti warna kuning masakan orang pantang ni? Tak kuning pun pucat...tak ada ke warna lain? Merah ke hijau ke? Lepas tu ...sikit sikit masak Black Pepper.

Kehkehkeh. Nama pun pantang! Nak bagi sedap mata memandang dan sedap lidah merasa, mestilah masukkan kunyit. Nak warna merah kerana cili atau hijau kerana cili api...bukan tak nak, NAK! Tapi ... pantangkan....terima aja lah. 

Ngomel ngomel adik aku ni, licin juga aku tengok dia makan. 

Selepas masak Nasi Goreng Ulam, langsung aku masak lauk tengah hari. Asalnya nak goreng ikan, minyak pula habis. Mak aku kata masaklah kukus ke rebus ke buatlah. Teringat ingat pula ada satu resepi buat sos pudina makan dengan daging bakar dalam satu buku ... Dan banyak pula daun pudina mak beli, maka aku pun buatlah Ikan Masak Percik Pudina. 

Masak Percik ni dah belajar dengan Mok Yah balik Ganu lepas...tapi yang kali ni, kita ubah sikit..rasa macam ubah banyak je...kehkehkeh. Takpa janji sedap dimakan! 


Ikan Masak Percik Pudina

( menggunakan Happy Call/ Pembakar serbaguna) 

11 ekor ikan Selar Kecil
1 labu Bawang Putih
1 inci Kunyit
1 tin susu cair
1/2 cawan air
Serbuk lada hitam
Daun pudina
Stok ayam (serbuk) 
Garam 
Marjerin/minyak masak

Tumbuk bawang putih bersama kunyit. Panaskan marjerin/minyak masak. Tumiskan bahan yang telah ditumbuk tadi bersama lada hitam sehingga naik bau. Masukkan susu cair dan air. Setelah didih, perasakan dengan garam dan stok ayam. Tutup api, letak tepi. 

Susun ikan di dalam. Happy Call atau pemanggang. Taburkan sedikit garam dan lada hitam. Taburkan juga Daun Pudina yang telah dihiris. Tuangkan kuah percik yang telah dimasak tadi ke atas ikan. Masak dengan api perlahan sehingga ikan masak. Siap! Jemput makan!