Tuesday, April 22, 2014

Resepi pantang @ pantang ada resepi! : Daging Bakar Masak Lemak Lada Hitam


Assalamualaikum & salam sejahtera, 

Kata adik aku, dia selalu dengar orang sebut rindunya nak mengandung lagi. Tapi dia tak pernah pula dengar, rindunya nak berpantang lagi. 

Hahahaha. Setuju sungguh aku. Berpantang memang bagus dan penting terutama supaya luka jahitan cepat sembuh, badan sihat dan cantik dan bagi aku yang paling penting untuk bayi, tak kembung dan bolehlah kenal pasti apa yang perlu dijaga. Tapi ... Mana tahan tengok orang lain makan punyalah macam macam rasa ...kita ni rasa yang tu je lah.. Hari hari ..kadang benda yang  sama je setiap hari. 

Dek kerana tak tahan itu, apa yang aku suka makan dan mak aku yang tentunya suka makan , maka, mak aku telah mengubah suai resepi mengikut keperluan dan kesesuaian orang berpantang di rumahnya ini. Yang berpantang dua orang je (aku dan adik aku) tapi sebab kita ni malas kan ... Satu lauk untuk semua orang..maka habis satu rumah berpantang! 

Selalu Daging Salai Masak Lemak Cili Api ...terliur dibuatnya. Kali ini, Daging Bakar Masak Lemak Lada Hitam! 

Daging bakar guna happy call. 
Cili Api ganti dengan Lada Hitam.
Santan ganti dengan Susu Cair.
Bawang Besar ganti dengan Bawang Putih dan Halia  ( tapi kuantiti bawang putih sikit ja) 


Merasa lah makan Masak lemak ... Dan memang sedap! 

Resepi pantang @ pantang ada resepi! : Spaghetti lada hitam bersama kiub ayam

Assalamualaikum & salam sejahtera, 

Alhamdulillah...dah hampir ke penghujung waktu berpantang. Tapi takda lah pula rasa kebebasan menelan/ makan apa saja bila tamat berpantang memikirkan Insyirah ( baby comel) kembung bila aku "silap" makan. 

Sepanjang berpantang, sudah dikenal pasti bahan makanan yang berangin yang boleh menyebabkan Insyirah kembung lepas menyusu. Lain orang lain badannya, tak semua kita sama. Yang ketara angin macam pulut tu memang aku tak makanlah. Terseksa wooo anak kembung ... Dia tentu lah tapi aku tak cukup tidur jadinya..dan tak boleh buat kerja. 

Antara yang telah dikenal pasti oleh aku sebagai bahan yang perlu berjaga jaga ialah Bawang Besar,  Lada/Cili dan Santan. Tiga ni pula fevret aku ..aduhai. Tapi bila dah habis berpantang nanti, sikit sikit aku makan, latih perut anak aku untuk terima tiga fevret aku ni. Mak aku ajar makan sikit sikit. 



Masa berpantang, pening gak kepala ...asyik makan nasi je. Nak juga makan spaghetti ke macaroni ke ...amboih! Taste itali. Maka, aku telah menghasilkan satu resepi untuk spaghetti dan menyesuaikan dengan keadaan aku yang berpantang. Ini resepinya: 

Lada Hitam dan Kiub Ayam 

3 ulas bawang putih (cincang)
1 inci halia (cincang) 
3 sudu makan sos lada hitam
1/2 cawan air asam jawa
3/4 cawan isi ayam dipotong kiub 
Serbuk Lada hitam 
Stok ayam
Garam 
Gula 

*ukuran bahan sebaiknya ikut kesesuaian dan rasa anda. Ubah ikut suka janji sedap. 

Tumis bawang putih dan halia sehingga naik bau, masukkan sos lada hitam dan air asam jawa. Kemudian masukkan kiub ayam....apabila ayam dah masak, masukkan serbuk lada hitam, garam, gula dan serbuk stok ayam secukup rasa. Hidangkan bersama spaghetti yang telah direbus. Selamat menjamu selera! 


Tuesday, February 18, 2014

Ikan Sembilang/ Keli Goreng Berlado

Assalamualaikum & salam sejahtera,

Dalam kebanyakan masakan ikan keli, kami adik beradik sangat suka Keli Goreng Berlado. Setiap kali nenek buat kenduri, Keli Goreng Berlado antara lauk utama kenduri. Selain itu, di kampung abah yang terletak di Lenggeng, Negeri Sembilan, ada sebuah kedai kopi yang menyajikan pelbagai jenis nasi lemak yang berasaskan lauk ikan keli/sembilang dan yang paling digemari, Keli Goreng Berlado! . Ada juga masakan lain seperti Keli Masak Gulai atau dikenali juga Keli Masak Lemak Cili Api, Tempoyak Keli dan lain lain lagi. 

Kali ini, saya kongsikan resepi Keli Goreng Berlado yang sangat digemari. Senang dan Ringkas. Bahan -bahan nya seperti berikut :

Ikan Keli  ( 4 ekor saiz sederhana) 
Cili Boh   (3 senduk)
Bawang besar - ( 1 1/2 biji)  dikisar bersama bawang putih . 
Bawang  putih - (2 ulas )
Garam
Gula
Air asam Jawa (pekat) - sekiranya cair, sambal nya perlu digoreng lama supaya kering. 
* Cili boh dilebihkan dari bawang

Cara - caranya : 

1. Ikan keli yang telah dibersihkan digaramkan dan dikunyitkan sebelum digoreng di dalam minyak panas. Untuk menghasilkan ikan keli yang digoreng rangup, goreng dengan api yang sederhana dan angkat apabila bunyi minyak hampir senyap. 

2, Tumiskan cili boh dan bawang yang telah dikisar sehingga garing. 

3. Masukkan air asam jawa dan perasakan dengan garam dan gula. 

4. Untuk memaniskan lagi rasa sambal tersebut, masukkan bawang besar yang telah dihiris. Selain rasa, rupanya juga menarik.

5. Setelah masak dan agak kering, masukkan ikan keli yang telah digoreng dan gaul rata. Sedia untuk dihidangkan. 

* selalunya ikan keli tersebut kami potong kepada 3 /4 bahagian supaya lebih garing lagi apabila digoreng. 
* Ikan keli apabila digoreng, biasanya menyebabkan minyak meletup. Selalunya, ikan keli itu dikeringkan dengan tisu atau kain yang bersih sebelum diperasakan.
* Sifat sambal ini, kering. 




Monday, December 16, 2013

Common Sense : Di Kedai Makan.

Di sebuah kedai makan, selepas kita makan, kita pun tinggalkan pinggan mangkuk yang kita gunakan terbiar begitu sahaja. Esoknya, kita pergi ke sebuah kedai makan yang lain, sewaktu kita nak pilih tempat duduk, hampir semua meja penuh. Ada yang kosong...tapi pinggan mangkuk pelanggan sebelum ini bersepah dan belum dikemas. Pekerja sangat sibuk.

Apa nak buat? Sebab nak makan juga, kita tolong kemas sambil kita merungut dua perkara dalam hati :
1. Pekerja tak buat kerja,lembab dan lambat. 2. Pelanggan sebelum ni tak kemas, pengotor, pemalas..mesti rumah dia lagi teruk.

Kita mungkin terlupa, bahawa kita juga pernah menjadi seperti pelanggan yang kita kutuk itu sebelum ini. Sekurang kurangnya semalam.

Tak perlu pun kemas beria sebersihnya. Cukuplah sekadar kita susun kemas,pinggan yang telah kita gunakan,kumpulkan saki baki makanan dalam salah satu pinggan yang diguna. Cukuplah itu. Kita mudahkan pekerja, insya Allah kita akan dimudahkan cara yang lain pula.

Pekerja itu telah dibayar untuk mengemas. Kenapa pula kita kena kemas walaupun sikit? Itulah kita..orang yang mengungkit dan orang yang suka mempertikai. Kita adalah orang orang kaya yang mengingatkan hak sebagai pelanggan dan tanggungjawab seorang pekerja.

Tak buat pun tak pa sebab kita tak disuruh pun kemas. Malah kita siap bayar lagi servis mengemas tu. Sebab itu kita bayar mahal makanan kita walaupun kita sibuk minta diskaun harga makanan dan merungut segala makanan mahal...tapi terlupakan servis mengemas yang mahal itu.

Ini adalah salah satu common sense kebaikkan...iaitu membantu memudahkan urusan orang lain yang saya pelajari sewaktu dalam Solehah. Bukan poyo, nak tunjuk solehah bagai dan sebab dalam pertandingan...sebaliknya, sebarkan kebaikkan. Mudahkan urusan dan kurangkan mengungkit.

P.s: orang tak perasan pun kita kemas kemas meja kita...orang akan perasan apabila orang nak guna meja selepas kita. Terima kasih mudahkan kami.