Tuesday, November 18, 2014

Kisah biskut mak

Assalamualaikum & salam sejahtera, 

Sekarang ini mudah untuk memperoleh pelbagai resepi sama ada masakan, roti, kek , aiskrim atau biskut. Sehinggakan ada yang berkongsi resepi secara terus dari buku dengan mengambil gambar dan memuat naik di laman sosial.  saya melihat tindakan ini turut menaikkan rating page atau ruang peribadi di laman sosial tersebut. Terfikir saya,bukan kah ada amaran tentang hakcipta dan sebaran di dalam buku tersebut.

Dek kerana rating yang meningkat bagi sesetengah individu , saya dan mak melihat ini sebagai salah satu promosi juga sebaran untuk produk kami. Dengan cara kongsi resepi biskut biskut kami. Tetapi, lebih baik, kami buat kelas, kongsikan teknik membuat biskut. Bila orang hadir ke kelas, mereka akan peroleh resepi. Bagi saya, biar orang lain yang sebarkan, promosinya lebih kuat. 

Tetapi, selepas diperhalusi, ada beberapa resepi biskut yang saya tidak mahu sebarkan. Awalnya, mak ok untuk diberikan kepada umum. Tapi, saya tidak bersetuju. 

Saya melihat sendiri betapa susah payah mak mencuba dari satu resepi ke satu resepi untuk menghasilkan biskut biskutnya sekarang. Bancuh tepung, lembik, tak jadi, buang. Bancuh lagi, nampak ok, bentuk kan, bakar, jatuh melurut dari acuan, buang lagi. Bancuh lagi, macam ok, bakar, tak jatuh, masak, bila dah sejuk, keras berdengung. Campak ke dinding, tak pecah. Campak ke lantai tak pecah, akhirnya pecah bila diketuk tukul. Terlalu banyak kerugian yang ditanggung dan dilalui. Penat, letrik mengalir, bahan mentah yang mahal dibuang begitu sahaja, duit jualan tiada, emosi dan hal hal berkaitan. Itu yang orang tak nampak .Tapi saya tak setuju dengan orang pertikaikan biskut itu hanya tepung. Bila berjumpa orang begini, saya selalu syorkan buat sendiri dari meminta resepi. Buat sendiri dari membeli. Maka, dia akan tahu setakat tepung atau tak.

Akhirnya, kami bersetuju untuk berkongsi tips membuat biskut. Yang penting, berkongsi. :) 

Wednesday, September 10, 2014

Ayam Penyet dan SAMBALnya!

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Resepi ayam penyet dan SAMBALnya! 

Ayam penyet 

Seekor ayam...potong ikut suka. (Saya potong 12)
Sebesar ibu jari Halia
Sebesar ibu jari lengkuas
Setengah ibu jari kunyit
Setengah sudu biji ketumbar/ 1 sudu serbuk ketumbar
Garam

Kisar bahan bahan di atas , gaul kan pada ayam dan rebus ayam.
Bila ayam sudah masak, angkat ayam sahaja, masukkan bunjut sup ke dalam air rebusan ayam, perasakan dengan garam, didihkan sebentar, sedia dihidang sebagai sup ayam.

Serbuk kunyit
Garam jika perlu
Minyak masak
Ayam yang telah direbus.

Gaul kan ayam yang telah direbus dengan kunyit dan garam. Panaskan minyak. Apabila minyak betul betul panas, baru masukkan ayam. Goreng sehingga bahagian luar ayam garing. Angkat dan PENYETkan dengan parang! Sedap dihidang panas panas.

Tempe, terung, tauhu...juga enak digoreng!

SAMBAL nya!

1 1/2 biji bawang besar(hiris)
5 ulas bawang putih (hiris)
15 tangkai cili kering / 3 sudu Besar cili boh
15 ke 30 tangkai cili api (potong ) ikut pedas yang digemari
1 biji besar Tomato (potong 4/6)
Gula merah (hiris)
Belacan (bakar)
Garam
Gula
Air limau (guna jika kisar dengan blender)
Minyak masak

Tumis kan bawang besar, bawang putih, cili , cili api dan tomato sehingga naik bau.
Angkat dan kisahkan bersama gula merah, belacan, garam, gula dan air limau jika gunakan blender. (Kisar dengan minyak yang diangkat bersama)

Air limau buat nipis saja atau guna air masak pun boleh

Selamat memasak kawan kawan

Sunday, July 13, 2014

Rendang Ayam Terengganu


Assalamualaikum & salam sejahtera, 

Lagi dua minggu nak ke penghujung Ramadhan...perasaan rindu pada Ramadhan yang belum pergi ni sudah mula membuak buak. Wajib manfaatkan Ramadhan sepenuhnya agar rindu itu tidak sia sia. 

En suami telefon ayah mertua, memaklumkan rancangan raya kami tahun ni. "kami malam raya di rumah ayah. Ayam nanti saya bawak balik. Rendang biar Sarah yang masak. " .... Balas ayah, "Ayah nak makan rendang mak. Rempah semua cukup." 

Sayu rasa hati. Tahun ini tahun pertama  beraya tanpa ibu mertua. Al Fatihah buat mak. Bila en Suami memaklumkan tentang rendang itu, saya terus mencari resepi rendang terengganu. Mesti usahakan rendang terengganu. Tahun lepas, sewaktu raya haji,saya masak cara saya. Rendang Minang. Komen ayah, dah lama ayah tak makan rendang minang. Ayah orang Melaka. Masakannya pun ala minang. Apabila ayah menyatakan hasratnya mahu makan rendang mak, fahamlah saya...ayah rindukan mak. 

Setelah mencari cari resepi, akhirnya saya berjaya memperolehinya. Dikongsikan oleh mummy are di www.myresepi.com, terima kasih diucapkan atas perkongsian tersebut. Sangat membantu. Setelah membaca resepi yang dikongsikan, beberapa perkara saya ubah mengikut resepi dan cara arwah mak masak. Saya sempat melihat dan merasa rendang yang dimasak oleh mak. Manis manis pedas. 

Maka, seminggu sebelum akhir Ramadhan, saya ajak adik ipar untuk mencuba masakan rendang ini. 'Kalau ayah kata ok, kak sarah guna resepi ni je nanti. Kalau ayah kata kurang, kita tambah satu dua ikut cadangan ayah.' Dengan gigihnya, kami berdua menyediakannya, tak sempat nak melihat respon ayah kerana berkejar berbuka puasa di rumah kawan suami. 

Pulang ke rumah, sms adik ipar, tanya khabar rendang...ayah makan dan ayah tak kata apa. Rendang dah habis. "Alhamdulillah! Terima kasih Allah" . Saya akui rendang yang kami masak ini tak mampu nak bersaing masakan mak. Masakan mak tetap yang terbaik. Saya berusaha untuk menyenangkan hati ayah. Direkodkan resepi di sini untuk rujukan saya dan teman teman. Mohon sedekahkan Al Fatihah buat mak mertua saya . Jazakallahhukhairan kathira 

Makluman : resepi ini untuk 4 ekor ayam. Saya ubah suai mengikut apa yang pernah saya lihat dan rasa dengan bantuan adik ipar saya. 

4 ekor ayam
Daun kunyit 7 helai- hiris
Daun limau purut 10 helai -hiris
Bawang merah 15 biji-kisar
Bawang besar 8 biji- kisar
Bawang putih 1 labu-kisar
Kunyit 3 inci-kisar
Halia 3 inci-kisar
Lengkuas 3 inci-kisar
Serai 7 - 10 batang -kisar
Cili hidup 10 tangkai-kisar
Cili padi 5-10 tangkai-kisar
Cili boh 3 sudu makan 
1 ketul/keping besar gula melaka
Santan  1 liter
Air 600 ml
Kerisik
Asam keping 
Garam
Gula

1. Tumiskan bahan bahan yang telah dikisar sehingga naik bau dan pecah minyak. Masukkan gula Melaka dan masak hingga gula Melaka cair dan rata bersama bahan tumisan. 

2. Masukkan santan dan air, gaul rata dan didihkan untuk seketika. Apabila santan sudah mendidih , masukkan ayam. Gaul rata dan biarkan sehingga ayam masak. Kacau sekali sekala untuk mengelakkan ayam hangit. Tambah air jika perlu. 

3. Apabila ayam sudah masak, masukkan asam keping, garam dan gula (jika perlu). Kacau rata dan biarkan seketika. Masukkan kerisik untuk memekatkan kuah rendang.

4. Taburkan daun kunyit dan daun limau purut...gaul rata, tutup api. Sedi dinikmati bersama lemang dan nasi impit.


Wednesday, June 25, 2014

Kek Ala Butter/Mentega atau Kek Putih Telur

Assalamualaikum & salam sejahtera, 

Sejak masuk bulan Rejab, bengkel terus padat jadual dengan pembuatan biskut untuk Ramadhan dan Syawal. Bila dah masuk keadaan ini, maka, terpaksa lah hamba menangguhkan segala rancangan hamba untuk membuat kek. 

Sesungguhnya, tidaklah hamba mampu menahan resah gelisah diatas penangguhan ini. Pelbagai cara telah hamba laksanakan agar dapat memenuhi kehendak ini. Mula mula, hamba telah membeli kek di salah sebuah kedai kek online di Bangi. Sedap sekali kek nya tetapi tidak puas kerana bukan hamba yang buat. (Membuak buak rasa nak buat kek) seterusnya, hamba telah memujuk beberapa orang teman hamba yang rajin dan mahir membuat kek untuk menghadiahkan kek kepada hamba. Maka, salah seorang teman hamba, telah menghadiahkan hamba sebiji kek yang sememangnya coklat namanya. Bergembiralah kami seisi rumah menerima hadiah kek coklat yang istimewa ini. Lemak berkrim dan penuh coklat. Tetapi , ada satu yang hamba rasa kurang ... Masih bukan hamba yang membuatnya. (Ahahahahaha. Nak jugak buat sendiri punya)

Akhirnya, kerana tidak tahan menanggung rasa, hamba telah membuat kek senyap senyap...dan bakar di dalam rumah. Mencari seringkas ringkas resepi agar tidak mengganggu perjalanan pembuatan biskut harian. Maka, terhasillah kek Ala Butter. Pada awalnya, mahu memberikan nama Kek Malaysia kerana bahan bahan yang digunakan banyaknya produk utama keluaran Malaysia. Tetapi, setelah mendengar respon adinda hamba," Macam Kek butter tapi takda bau lembu", maka hamba pun menukarkan namanya kepada Kek Ala Butter. Kek ini juga boleh dipanggil Kek Putih Telur. 


Pada pandangan hamba yang telah dipersetujui oleh bonda hamba, kek ini sangat enak dinikmati bersama Kopi/Teh/Nescafe/Coklat panas...enak sekali makan makan bersama keluarga dan teman sambil bercerita isu semasa. World Cup 2014 pun boleh. Buat bekalan kekanda suami untuk menonton World Cup 2014 juga bagus sekali. Sediakan kek putih telur ini bersama termos berisi air panas dan 3 in 1 sachet minuman kegemarannya. Juga, pastinya enak bersama jem buah buahan atau sapuan coklat. 

Baiklah...sudah puas hamba bercerita, kini hamba berkongsi rahsia pula. 

Resepi Kek Ala Butter/Mentega @ Kek Putih Telur 

1/2  cawan Santan
120 gram   Putih Telur
1     tsp      esen vanilla
1 1/4 cawan  Tepung gandum
1     cawan  Gula Kastor
1/4  tsp       garam
2     tsp      baking powder
6     tbsp    marjerin 

Cara-caranya :

1. Sapukan sedikit marjerin dan tepung pada keseluruhan  loyang kek 8" .
2. Pukul sebati  telur putih, santan dan esen vanila di dalam jug. 
3. Gaul rata tepung, garam dan baking powder. 
4. Masukkan marjerin ke dalam tepung yang telah digaul bersama garam dan baking powder. Gaulkan tepung tersebut dengan marjerin sehingga menjadi seperti serbuk roti. 
5. masukkan telur putih yang dipukul bersama santan tadi ke dalam tepung dan marjerin. 
6. Kacau sebati selama 1 minit ke 1 minit 1/2. 
7. Masukkan ke dalam loyang. 
8. Bakar pada suhu 180 darjah celcius selama 20 minit atau sehingga masak. 




Rujukan : http://bakingbites.com/2007/04/confetti-cupcakes