Sunday, July 13, 2014

Rendang Ayam Terengganu


Assalamualaikum & salam sejahtera, 

Lagi dua minggu nak ke penghujung Ramadhan...perasaan rindu pada Ramadhan yang belum pergi ni sudah mula membuak buak. Wajib manfaatkan Ramadhan sepenuhnya agar rindu itu tidak sia sia. 

En suami telefon ayah mertua, memaklumkan rancangan raya kami tahun ni. "kami malam raya di rumah ayah. Ayam nanti saya bawak balik. Rendang biar Sarah yang masak. " .... Balas ayah, "Ayah nak makan rendang mak. Rempah semua cukup." 

Sayu rasa hati. Tahun ini tahun pertama  beraya tanpa ibu mertua. Al Fatihah buat mak. Bila en Suami memaklumkan tentang rendang itu, saya terus mencari resepi rendang terengganu. Mesti usahakan rendang terengganu. Tahun lepas, sewaktu raya haji,saya masak cara saya. Rendang Minang. Komen ayah, dah lama ayah tak makan rendang minang. Ayah orang Melaka. Masakannya pun ala minang. Apabila ayah menyatakan hasratnya mahu makan rendang mak, fahamlah saya...ayah rindukan mak. 

Setelah mencari cari resepi, akhirnya saya berjaya memperolehinya. Dikongsikan oleh mummy are di www.myresepi.com, terima kasih diucapkan atas perkongsian tersebut. Sangat membantu. Setelah membaca resepi yang dikongsikan, beberapa perkara saya ubah mengikut resepi dan cara arwah mak masak. Saya sempat melihat dan merasa rendang yang dimasak oleh mak. Manis manis pedas. 

Maka, seminggu sebelum akhir Ramadhan, saya ajak adik ipar untuk mencuba masakan rendang ini. 'Kalau ayah kata ok, kak sarah guna resepi ni je nanti. Kalau ayah kata kurang, kita tambah satu dua ikut cadangan ayah.' Dengan gigihnya, kami berdua menyediakannya, tak sempat nak melihat respon ayah kerana berkejar berbuka puasa di rumah kawan suami. 

Pulang ke rumah, sms adik ipar, tanya khabar rendang...ayah makan dan ayah tak kata apa. Rendang dah habis. "Alhamdulillah! Terima kasih Allah" . Saya akui rendang yang kami masak ini tak mampu nak bersaing masakan mak. Masakan mak tetap yang terbaik. Saya berusaha untuk menyenangkan hati ayah. Direkodkan resepi di sini untuk rujukan saya dan teman teman. Mohon sedekahkan Al Fatihah buat mak mertua saya . Jazakallahhukhairan kathira 

Makluman : resepi ini untuk 4 ekor ayam. Saya ubah suai mengikut apa yang pernah saya lihat dan rasa dengan bantuan adik ipar saya. 

4 ekor ayam
Daun kunyit 7 helai- hiris
Daun limau purut 10 helai -hiris
Bawang merah 15 biji-kisar
Bawang besar 8 biji- kisar
Bawang putih 1 labu-kisar
Kunyit 3 inci-kisar
Halia 3 inci-kisar
Lengkuas 3 inci-kisar
Serai 7 - 10 batang -kisar
Cili hidup 10 tangkai-kisar
Cili padi 5-10 tangkai-kisar
Cili boh 3 sudu makan 
1 ketul/keping besar gula melaka
Santan  1 liter
Air 600 ml
Kerisik
Asam keping 
Garam
Gula

1. Tumiskan bahan bahan yang telah dikisar sehingga naik bau dan pecah minyak. Masukkan gula Melaka dan masak hingga gula Melaka cair dan rata bersama bahan tumisan. 

2. Masukkan santan dan air, gaul rata dan didihkan untuk seketika. Apabila santan sudah mendidih , masukkan ayam. Gaul rata dan biarkan sehingga ayam masak. Kacau sekali sekala untuk mengelakkan ayam hangit. Tambah air jika perlu. 

3. Apabila ayam sudah masak, masukkan asam keping, garam dan gula (jika perlu). Kacau rata dan biarkan seketika. Masukkan kerisik untuk memekatkan kuah rendang.

4. Taburkan daun kunyit dan daun limau purut...gaul rata, tutup api. Sedi dinikmati bersama lemang dan nasi impit.


Wednesday, June 25, 2014

Kek Ala Butter/Mentega atau Kek Putih Telur

Assalamualaikum & salam sejahtera, 

Sejak masuk bulan Rejab, bengkel terus padat jadual dengan pembuatan biskut untuk Ramadhan dan Syawal. Bila dah masuk keadaan ini, maka, terpaksa lah hamba menangguhkan segala rancangan hamba untuk membuat kek. 

Sesungguhnya, tidaklah hamba mampu menahan resah gelisah diatas penangguhan ini. Pelbagai cara telah hamba laksanakan agar dapat memenuhi kehendak ini. Mula mula, hamba telah membeli kek di salah sebuah kedai kek online di Bangi. Sedap sekali kek nya tetapi tidak puas kerana bukan hamba yang buat. (Membuak buak rasa nak buat kek) seterusnya, hamba telah memujuk beberapa orang teman hamba yang rajin dan mahir membuat kek untuk menghadiahkan kek kepada hamba. Maka, salah seorang teman hamba, telah menghadiahkan hamba sebiji kek yang sememangnya coklat namanya. Bergembiralah kami seisi rumah menerima hadiah kek coklat yang istimewa ini. Lemak berkrim dan penuh coklat. Tetapi , ada satu yang hamba rasa kurang ... Masih bukan hamba yang membuatnya. (Ahahahahaha. Nak jugak buat sendiri punya)

Akhirnya, kerana tidak tahan menanggung rasa, hamba telah membuat kek senyap senyap...dan bakar di dalam rumah. Mencari seringkas ringkas resepi agar tidak mengganggu perjalanan pembuatan biskut harian. Maka, terhasillah kek Ala Butter. Pada awalnya, mahu memberikan nama Kek Malaysia kerana bahan bahan yang digunakan banyaknya produk utama keluaran Malaysia. Tetapi, setelah mendengar respon adinda hamba," Macam Kek butter tapi takda bau lembu", maka hamba pun menukarkan namanya kepada Kek Ala Butter. Kek ini juga boleh dipanggil Kek Putih Telur. 


Pada pandangan hamba yang telah dipersetujui oleh bonda hamba, kek ini sangat enak dinikmati bersama Kopi/Teh/Nescafe/Coklat panas...enak sekali makan makan bersama keluarga dan teman sambil bercerita isu semasa. World Cup 2014 pun boleh. Buat bekalan kekanda suami untuk menonton World Cup 2014 juga bagus sekali. Sediakan kek putih telur ini bersama termos berisi air panas dan 3 in 1 sachet minuman kegemarannya. Juga, pastinya enak bersama jem buah buahan atau sapuan coklat. 

Baiklah...sudah puas hamba bercerita, kini hamba berkongsi rahsia pula. 

Resepi Kek Ala Butter/Mentega @ Kek Putih Telur 

1/2  cawan Santan
120 gram   Putih Telur
1     tsp      esen vanilla
1 1/4 cawan  Tepung gandum
1     cawan  Gula Kastor
1/4  tsp       garam
2     tsp      baking powder
6     tbsp    marjerin 

Cara-caranya :

1. Sapukan sedikit marjerin dan tepung pada keseluruhan  loyang kek 8" .
2. Pukul sebati  telur putih, santan dan esen vanila di dalam jug. 
3. Gaul rata tepung, garam dan baking powder. 
4. Masukkan marjerin ke dalam tepung yang telah digaul bersama garam dan baking powder. Gaulkan tepung tersebut dengan marjerin sehingga menjadi seperti serbuk roti. 
5. masukkan telur putih yang dipukul bersama santan tadi ke dalam tepung dan marjerin. 
6. Kacau sebati selama 1 minit ke 1 minit 1/2. 
7. Masukkan ke dalam loyang. 
8. Bakar pada suhu 180 darjah celcius selama 20 minit atau sehingga masak. 




Rujukan : http://bakingbites.com/2007/04/confetti-cupcakes





Friday, May 30, 2014

Spaghetti Seafood "Stoup"


Assalamualaikum dan salam sejahtera, 

Saya suka makan pasta terutama spaghetti. Sebabnya rupa macam mee kuning tapi tak berangin bila memakannya. Setiap kali nak masak spaghetti, yang terbayang masakan bersos seperti bolognise ataupun cabonara. Saya pernah cuba menikmati spaghetti dengan pesto yang dibuat sendiri. Sebijik sebijik ikut resepi orang itali...tapi tak berkenan di jiwa. Kesimpulannya, saya lebih gemar spaghetti dinikmati bersos.

Sejak akhir akhir ini, saya kerap menonton rancangan masakan David Dolce , orang itali. Sentiasa menantikan masakannya yang berasaskan pasta untuk mencari kelainan. Rupanya, masakan pasta mereka ringkas dan mengikut selera serta kreativiti masing masing seperti kita yang mempelbagaikan hidangan mee dan bihun. Mulalah terbit pelbagai idea untuk menghasilkan hidangan pasta...cuma orang Itali lebihkan keju dalam hidangan mereka. Pelbagai jenis keju digunakan. Hmmm, setelah saya mencuba resepi pesto, saya harus menggiatkan lagi inovasi rasa kerana kita tekak jawa! Hehehe

Sehari dua ini, saya mahu makan spaghetti tetapi bahan untuk buat sos bolognise dan cabonara tidak cukup. Pada masa sama, saya membayangkan spaghetti yang dimakan bersama sup tomato pekat berperisa ayam/daging/seafood. Elok juga bahan tak cukup, mulalah otak bergerak ligat memikir kreativiti masakan. 

Saya cari maklumat spaghetti masak sup tetapi saya jumpa spaghetti " stoup" dulu. Katanya " stoup" ini pekat dari sup p, cair sedikit dari stew. Merujuk kepada resepi yang dijumpai, saya mengubah kesesuaian bahan berdasarkan apa yang ada. Asas kepada "stoup" semuanya ada iaitu bawang besar, tomato puri dan air. Yang lain lain sahaja perlu diubah. Maka, dengan gigihnya saya memasak dan inilah Spaghetti Seafood "Stoup". Saya bagi 4.5 bintang dari 5 untuk hidangan ini! 


P.s: macam mee bandung pun ada. Hihihi


Resepi Spaghetti Seafood "Stoup" 

Separuh bungkus spaghetti yang telah direbus
2 biji bawang besar - dikisar
1 tin kecil tomato puri
1 tin kecil air (guna tin tomato puri)
2 sudu makan Sos Cili Kimball
7 ekor udang saiz A
Daun ketumbar
Garam , gula, stok ayam (jika perlu) 

1. Tumis bawang yang telah dikisar sehingga garing. 
2. Masukkan tomato puri, air dan sos cili.
3. Apabila mendidih, masukkan udang dan daun ketumbar.
4. Perasakan dengan garam, gula dan stok ayam jika perlu.
5. Apabila udang telah masak (bertukar warna ke merah), masukkan spaghetti yang telah masak tadi.
6. Gaul rata, tutup api, boleh dihidang.

Selamat menjamu selera!

Rujukan resepi spaghetti "stoup" : 
http://www.foodnetwork.com/recipes/rachael-ray/spaghetti-and-meatball-stoup-thicker-than-soup-thinner-than-stew-recipe.html



Sunday, May 11, 2014

Inti Pai : Ayam Pedas Manis Dengan Cendawan

Assalamualaikum & salam sejahtera,

Antara siaran tv yang saya suka tonton ialah Nat Geo People dan BBC Lifestyle. Mereka ini banyak menyiarkan rancangan makanan dan masakan. Tapi suami saya kata, kalau setakat tonton tapi tak buat..macam tak dapat apa. Saya faham maksud suami saya tu...belajar tapi tak praktis...merugikan. Huhuhu. Ye memang terasa rugi lepas dengar kata katanya itu.

Agak lama juga saya bercadang nak buat pai. Sepanjang saya bercadang itu, saya mencari cari rasa yang saya inginkan ditambah pula ilham yang diperoleh dari rancangan masakan dan makanan yang ditonton. 

Bila mencari cari resepi inti pai ayam, kebanyakkannya lemak berkrim, pedas lada hitam, tiada cabaran dalam rasa dan western style. Kadang kala, bila ke kedai bakeri atau cafe, pai ayam yang dijual, kebiasaan intinya yang berkrim itu. 

Semalam, berakhirlah tempoh saya bercadang...dengan gembiranya, saya dapat memasak inti pai ayam yang saya bayangkan dan inginkan. Rasanya yang pedas,manis juga masam dan agak pekat. 

Tapi makcik saya kata, tak jadilah pai ayam. Jadi curry puff sebab pai ayam, mesti inti yang berkrim tu. Respon saya, kalau curry puff, mesti intinya dibubuh serbuk kari. Yang ini tak bubuh serbuk kari, tapi serbuk cili. 

Mungkin saya telah derhaka dengan resepi pai ayam asli. Maafkan saya...saya sudah jumpa rasa pai yang alternatif. :D 



Resepi Inti Pai : Ayam Pedas Manis dengan Cendawan ( Spicy Sweet Chicken with Mushrooms) 

3 biji bawang besar - hiris
3 ulas bawang putih - hiris
2 sudu besar serbuk cili
2 sudu besar sos cili
3 sudu besar sos tomato
7 biji tomato plum - potong kecil/dadu
7 batang cendawan butang - potong dadu
2 keping dada ayam - potong dadu
Gula melaka/nise
Gula
Garam
Cili api (jika mahu lebih pedas) 

1. Tumis bawang besar dan bawang putih sehingga naik bau. Masukkan serbuk cili dan sedikit air. Tumis sehingga garing. Masukkan gula melaka. Kacau sehingga gula cair. 

2. Masukkan sos cili dan sos tomato. Kacau rata. Masukkan tomato diikuti ayam. Kacau rata sehingga ayam masak. 

3. Apabila ayam sudah masak, masukkan cendawan dan cili api. Perasakan dengan gula dan garam. Bagi yang kuat makan perasa, boleh tambah serbuk stok ayam untuk menguatkan rasa. Kacau dalam 1-2 minit supaya cendawan masak. Siap!