Wednesday, March 25, 2015

Katalog Biskut Raya 2015!

Assalamualaikum & salam sejahtera

Mari mari tengok, pilih dan telefon kami untuk pembelian, tempahan dan pertanyaan mengenai Biskut Raya 2015 yang dibuat dan dijual oleh syarikat keluarga saya.
Hubungi 019-3431063/0136249319 (WhatsApp/Mesej/Call)

Kami juga ada menyediakan Hamper Raya untuk kakitangan syarikat anda mengikut bajet anda. Bermula dari harga serendah RM20.00 . Emelkan pertanyaan anda ke zaisara@gmail.com

dapatkan maklumat terkini daripada kami dengan klik pautan berikut : 

Nasi Himpit dan Rendang Ayam Pucuk Ubi

Asslamualaikum dan salam sejahtera. 

Gigih masak rendang malam tadi. Rendang yang sudah lama diidamkan. Rendang minang ....Rendang Ayam Pucuk Ubi. Ni bukan cerita kenduri ke majlis doa selamat ke apa ke. Bukan bukan. Ini cerita rindu. Rindu dengan masakan yang dinikmati dari kecil. Rindu menikmati haruman masakan yang menjadi memori dan kenangan. 

Yang tentu, aku takut, takut terlupa bagaimana nak memasak makanan kegemaran ku seperti masakan emak. Kadang kala, demi meraikan orang lain, kegemaran kita semakin lama semakin dilupakan. Memang rasa kurang seronok apabila menikmati makanan kegemaran seorang diri...dek kerana itu, kita sanggup bersusah payah memasak makanan kegemaran orang lain agar keseronokkan dikongsi bersama. Tetapi, hati seperti berlubang....lubang yang hanya dapat ditutup dengan kegemaran dan kenangan kita andai dapat diulang. 

Maka, malam tadi, dengan semangat waja, aku merendang dengan jayanya. Dulu, Sebelum kahwin punya cerita, kalau takde nasi impit segera, tidaklah beria sangat untuk memasak lauk yang sesuai dengannya. Selepas kahwin, suami aku ini, sangat pandai memujuk aku malah bukan sahaja memujuk, diajak membuat bersama sesuatu yang dia tahu aku takkan buat kerana malas. Hahaha. Nak cerita. nasi himpit ni aku buat SENDIRI. ahahaha. Tahniah sarah. Memang sangat rajin. Rezeki Allah bagi suami yang rajin. =D


Mari aku kongsikan resepi Rendang Minang Ayam bersama Pucuk Ubi. 
seperti biasa...Sukatannya adalah agak agak. 

Ayam 1/2 ekor potong 7/8
Pati santan 1/2 kg
Bawang besar 3 biji (kisar)
Halia besar ibu jari (kisar)
Cili api 15 tangkai (kisar)
Cili Boh 1 sudu (nak bagi warna ...lebih cili boh, lebih merah warna rendang)
Serai 5 batang (ketuk)
Lengkuas  seketul besar ( hiris tebal, ketuk!)
Pucuk Ubi 
Kerisik
Asam Keping
Garam

Cara- caranya :

1. Panaskan kuali sederhana besar. Masukkan semua bahan diatas kecuali kerisik, asam keping dan garam. 
Masak dengan api kecil. 
2. sekali sekala kacau agar bahan dapat bergaul rata.
3. apabila ayam sudah masak, kacau lebih kerap untuk mengelakkan hangit. 
4. Nak rendang lebih cepat masak (hahaha), apabila ayam dah masak, besarkan sedikit api, dan kacau dengan lebih kerap. 
5. Masukkan asam keping dan kerisik. Didihkan sebentar sehingga pecah minyak. Teruskan mengacau.
6. Setelah mencapai rupa dan rasa rendang yang diinginkan, tutup api. Masukkan garam mengikut citarasa anda. Gaul sekata. Siap untuk dihidangkan. 

*rendang ini tidak perlu ditumis
*serai dan lengkuas boleh dikeluarkan selepas ayam masak sekiranya tidak mahu rasa serai yang terlalu pekat/banyak.
*lebih sedap sekiranya menggunakan Ayam Kampung. 

Tuesday, November 18, 2014

Kisah biskut mak

Assalamualaikum & salam sejahtera, 

Sekarang ini mudah untuk memperoleh pelbagai resepi sama ada masakan, roti, kek , aiskrim atau biskut. Sehinggakan ada yang berkongsi resepi secara terus dari buku dengan mengambil gambar dan memuat naik di laman sosial.  saya melihat tindakan ini turut menaikkan rating page atau ruang peribadi di laman sosial tersebut. Terfikir saya,bukan kah ada amaran tentang hakcipta dan sebaran di dalam buku tersebut.

Dek kerana rating yang meningkat bagi sesetengah individu , saya dan mak melihat ini sebagai salah satu promosi juga sebaran untuk produk kami. Dengan cara kongsi resepi biskut biskut kami. Tetapi, lebih baik, kami buat kelas, kongsikan teknik membuat biskut. Bila orang hadir ke kelas, mereka akan peroleh resepi. Bagi saya, biar orang lain yang sebarkan, promosinya lebih kuat. 

Tetapi, selepas diperhalusi, ada beberapa resepi biskut yang saya tidak mahu sebarkan. Awalnya, mak ok untuk diberikan kepada umum. Tapi, saya tidak bersetuju. 

Saya melihat sendiri betapa susah payah mak mencuba dari satu resepi ke satu resepi untuk menghasilkan biskut biskutnya sekarang. Bancuh tepung, lembik, tak jadi, buang. Bancuh lagi, nampak ok, bentuk kan, bakar, jatuh melurut dari acuan, buang lagi. Bancuh lagi, macam ok, bakar, tak jatuh, masak, bila dah sejuk, keras berdengung. Campak ke dinding, tak pecah. Campak ke lantai tak pecah, akhirnya pecah bila diketuk tukul. Terlalu banyak kerugian yang ditanggung dan dilalui. Penat, letrik mengalir, bahan mentah yang mahal dibuang begitu sahaja, duit jualan tiada, emosi dan hal hal berkaitan. Itu yang orang tak nampak .Tapi saya tak setuju dengan orang pertikaikan biskut itu hanya tepung. Bila berjumpa orang begini, saya selalu syorkan buat sendiri dari meminta resepi. Buat sendiri dari membeli. Maka, dia akan tahu setakat tepung atau tak.

Akhirnya, kami bersetuju untuk berkongsi tips membuat biskut. Yang penting, berkongsi. :) 

Wednesday, September 10, 2014

Ayam Penyet dan SAMBALnya!

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Resepi ayam penyet dan SAMBALnya! 

Ayam penyet 

Seekor ayam...potong ikut suka. (Saya potong 12)
Sebesar ibu jari Halia
Sebesar ibu jari lengkuas
Setengah ibu jari kunyit
Setengah sudu biji ketumbar/ 1 sudu serbuk ketumbar
Garam

Kisar bahan bahan di atas , gaul kan pada ayam dan rebus ayam.
Bila ayam sudah masak, angkat ayam sahaja, masukkan bunjut sup ke dalam air rebusan ayam, perasakan dengan garam, didihkan sebentar, sedia dihidang sebagai sup ayam.

Serbuk kunyit
Garam jika perlu
Minyak masak
Ayam yang telah direbus.

Gaul kan ayam yang telah direbus dengan kunyit dan garam. Panaskan minyak. Apabila minyak betul betul panas, baru masukkan ayam. Goreng sehingga bahagian luar ayam garing. Angkat dan PENYETkan dengan parang! Sedap dihidang panas panas.

Tempe, terung, tauhu...juga enak digoreng!

SAMBAL nya!

1 1/2 biji bawang besar(hiris)
5 ulas bawang putih (hiris)
15 tangkai cili kering / 3 sudu Besar cili boh
15 ke 30 tangkai cili api (potong ) ikut pedas yang digemari
1 biji besar Tomato (potong 4/6)
Gula merah (hiris)
Belacan (bakar)
Garam
Gula
Air limau (guna jika kisar dengan blender)
Minyak masak

Tumis kan bawang besar, bawang putih, cili , cili api dan tomato sehingga naik bau.
Angkat dan kisahkan bersama gula merah, belacan, garam, gula dan air limau jika gunakan blender. (Kisar dengan minyak yang diangkat bersama)

Air limau buat nipis saja atau guna air masak pun boleh

Selamat memasak kawan kawan