Thursday, November 12, 2015

Spaghetti With Spices Black Sauce ( Sos Hitam Berempah)

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 

Beberapa bulan lalu, saya telah mengadakan majlis kecil sebagai tanda syukur atas kelahiran anak kedua kami, Wan Nur Afrina dan meraikan juga anak pertama kami, Wan Nur Insyirah. Antara menu yang disediakan ialah Spaghetti Bolognise. Jadi saya telah membeli 3 kg spaghetti tetapi bukan untuk acara itu semata. Yang tentunya untuk stok bahan mentah. 

Beberapa hari ini, saya asyik terbayang spaghetti yang ada dalam simpanan. Mahu makan spaghetti tetapi tidak mahu makan dengan sos yang selalu dibuat. Laksa Johor juga sudah buat. Bolognise sudah. Carbonara sudah. Black Pepper....lada hitamnya yang tiada. Olio Aglio pun sudah. Spaghetti goreng pun sudah. 

Tiba tiba datang idea untuk membuat sos hitam seperti kuah mee sizzling tu. Tetapi yang ini saya bayangkan ada rasa hangat dari rempah. Sampai termimpi mimpi saya dibuatnya untuk membuat masakan ini. Tibalah hari untuk saya mencuba memasak sos yang dibayangkan...



Setelah memasak, haruslah dicuba kan. Kasi test kita sebut. Alhamdulillah, antara komen yang diterima, "sos ini sesuai dengan spaghetti ni", " rasa dia ok, sedap. Dan boleh mengulang makan"....oh! Terima kasih atas komen semua. Kerana maklumbalas yang memberangsangkan, maka dengan berani nya saya kongsikan resepi Sos Hitam Berempah untuk dinikmati bersama Spaghetti.  (Spaghetti with Spices black sauce) 

3 sudu Bawang besar kisar 
2 sudu Rempah masak hitam (bancuh dengan air) 
2 sudu Sos tiram
2 sudu Sos tomato
3 sudu Sos cili 
3 sosej 
Air (bila perlu)
Gula
Garam 

Tumis bawang sehingga naik bau.
Masukkan rempah yang sudah dibancuh. Kacau sentiasa sehingga garing. 
Masukkan sedikit air, sos tiram, sos tomato dan sos cili. Kacau sekata. 
Apabila mula mendidih, masukkan sosej yang dihiris atau daging cincang. 
Kacau sekali sekala sehingga daging/sosej tersebut masak. Perasakan dengan gula dan garam jika perlu. 

Hidangkan bersama spaghetti yang telah direbus. 


Selamat memasak dan menjamu selera. 

Kari Daging (Kemboja Muslim) style family Sleh

Assalamualaikum dan Selamat Pagi

Saya baru sahaja berjaya memasak Kari Daging Kemboja...yang selalu dimakan di pagi hari Raya. Biasanya kita makan rendang...depa pula Kari. Kita makan dengan ketupat....depa pula makan dengan roti. 

Baru ini ke Kemboja untuk urusan Raya qurban...dapatlah saya menikmati kari Daging yang sedap. Selalu nya...elak makan takut sakit perut dan kari nya macam kari di sini cuma pekat. Tetapi Kali ini...sedapppp sehingga menjilat sudu,roti dan jari! 

Raya qurban tahun ini, saya beraya dengan family Sleh. Alhamdulillah mereka sudi berkongsi bahan bahan memasak kari style mereka.  

Antara Bahan bahannya (resepi yang saya dapat selepas bersembang) 
15kg Daging
9kg santan
4kg bwg merah
2kg bwg putih
Cili boh
Kari adabi 

Apabila saya memasak semalam, saya rasa ada bahan yang terlupa disenaraikan. Memang terlupa lah sebab sembang macam itik dengan ayam. Guna bahasa isyarat je. Si Sleh sibuk uruskan qurban. Aktiviti bertukar resepi ni acara orang perempuan. 

Jadi, ini resepi hasil masakan saya. Maaf dipohon, tiada timbangan yang jelas. Campak campak aje. 

Bawang besar (dalam 5 - 7 biji)
Bawang putih 5 ulas
Cili boh 1 - 1 1/2 senduk 
Santan 1/2 kg
Daging 1/2 kilo
Kari 100g
Kicap ganti garam
Gula merah/melaka

Cara memasaknya seperti memasak Kari...tumis. Tetapi air nya kurang...Daging dilembutkan dengan santan. Kicap masuk paling akhir...selepas daging lembut. 

Makan dengan roti perancis yang liat. Memang sedap. Rasanya manis, pedas dan berlemak. 

Selamat memasak Dan menjamu selera.


Wednesday, March 25, 2015

Katalog Biskut Raya 2015!

Assalamualaikum & salam sejahtera

Mari mari tengok, pilih dan telefon kami untuk pembelian, tempahan dan pertanyaan mengenai Biskut Raya 2015 yang dibuat dan dijual oleh syarikat keluarga saya.
Hubungi 019-3431063/0136249319 (WhatsApp/Mesej/Call)

Kami juga ada menyediakan Hamper Raya untuk kakitangan syarikat anda mengikut bajet anda. Bermula dari harga serendah RM20.00 . Emelkan pertanyaan anda ke zaisara@gmail.com

dapatkan maklumat terkini daripada kami dengan klik pautan berikut : 

Nasi Himpit dan Rendang Ayam Pucuk Ubi

Asslamualaikum dan salam sejahtera. 

Gigih masak rendang malam tadi. Rendang yang sudah lama diidamkan. Rendang minang ....Rendang Ayam Pucuk Ubi. Ni bukan cerita kenduri ke majlis doa selamat ke apa ke. Bukan bukan. Ini cerita rindu. Rindu dengan masakan yang dinikmati dari kecil. Rindu menikmati haruman masakan yang menjadi memori dan kenangan. 

Yang tentu, aku takut, takut terlupa bagaimana nak memasak makanan kegemaran ku seperti masakan emak. Kadang kala, demi meraikan orang lain, kegemaran kita semakin lama semakin dilupakan. Memang rasa kurang seronok apabila menikmati makanan kegemaran seorang diri...dek kerana itu, kita sanggup bersusah payah memasak makanan kegemaran orang lain agar keseronokkan dikongsi bersama. Tetapi, hati seperti berlubang....lubang yang hanya dapat ditutup dengan kegemaran dan kenangan kita andai dapat diulang. 

Maka, malam tadi, dengan semangat waja, aku merendang dengan jayanya. Dulu, Sebelum kahwin punya cerita, kalau takde nasi impit segera, tidaklah beria sangat untuk memasak lauk yang sesuai dengannya. Selepas kahwin, suami aku ini, sangat pandai memujuk aku malah bukan sahaja memujuk, diajak membuat bersama sesuatu yang dia tahu aku takkan buat kerana malas. Hahaha. Nak cerita. nasi himpit ni aku buat SENDIRI. ahahaha. Tahniah sarah. Memang sangat rajin. Rezeki Allah bagi suami yang rajin. =D


Mari aku kongsikan resepi Rendang Minang Ayam bersama Pucuk Ubi. 
seperti biasa...Sukatannya adalah agak agak. 

Ayam 1/2 ekor potong 7/8
Pati santan 1/2 kg
Bawang besar 3 biji (kisar)
Halia besar ibu jari (kisar)
Cili api 15 tangkai (kisar)
Cili Boh 1 sudu (nak bagi warna ...lebih cili boh, lebih merah warna rendang)
Serai 5 batang (ketuk)
Lengkuas  seketul besar ( hiris tebal, ketuk!)
Pucuk Ubi 
Kerisik
Asam Keping
Garam

Cara- caranya :

1. Panaskan kuali sederhana besar. Masukkan semua bahan diatas kecuali kerisik, asam keping dan garam. 
Masak dengan api kecil. 
2. sekali sekala kacau agar bahan dapat bergaul rata.
3. apabila ayam sudah masak, kacau lebih kerap untuk mengelakkan hangit. 
4. Nak rendang lebih cepat masak (hahaha), apabila ayam dah masak, besarkan sedikit api, dan kacau dengan lebih kerap. 
5. Masukkan asam keping dan kerisik. Didihkan sebentar sehingga pecah minyak. Teruskan mengacau.
6. Setelah mencapai rupa dan rasa rendang yang diinginkan, tutup api. Masukkan garam mengikut citarasa anda. Gaul sekata. Siap untuk dihidangkan. 

*rendang ini tidak perlu ditumis
*serai dan lengkuas boleh dikeluarkan selepas ayam masak sekiranya tidak mahu rasa serai yang terlalu pekat/banyak.
*lebih sedap sekiranya menggunakan Ayam Kampung.