Skip to main content

Pencarian

Alhamdulillah, bersyukur pada Allah s.w.t di atas kebenaranNya untuk hidup di muka bumi ini.


Hari ini membentang, menghantar dan mendapatkan tugasan-tugasan yang perlu diselesaikan.

Tak kisah lah tugasan pengajian atau pun program.Yang pasti , ari ni aku muhasabah diri dengan meluahkan perasaan tak puas ati aku pada orang tertentu.Muhasabah ke? bukan.bukan. Tapi perbincangan.Perbincangan yang cukup berat secara tak langsung muhasabah diri. Berbincang tentang integriti, tanggungjawab,efisien dan macam-macam lagi.Perbincangan yang berlangsung dalam kereta,kedai makan,dalam kereta dan akhirnya tamat di rumah.FUH!bukan mudah mengubah peribadi atau tabiat orang.Apatah lagi diri sendiri.Tapi yang penting usaha ,usaha,usaha dan DOA jangan sekali dilupakan.Kadang kala kelekaan menjalani aktiviti seharian termasuklah memeningkan kepala dengan masalah-masalah yang timbul menyebabkan lupa untuk BerSUJUD lama di sejadah MeLUAHkan RINDU,Kasih dan CINTA pada si DIA yang Satu.

Mudahnya kita berbicara tentang akhlak dan kehidupan manusia lain, tapi tanpa sedar adakah kita mampu menjadi yang baik seperti yang kita harapkan pada orang.Sayang sekali, kalu manusia berbicara penuh bersemangat,tapi dirinya hanya sekadar angin lalu...akulah tu antaranya.

Jadi, Perubahan perlu dibuat.Berubah dengan memahami ciptaan Tuhan yang maha KUASA, mendengar pendapat sahabat2, menjadi lebih matang, bergaul dengan semua dan Bersyukur kerana dibenarkan hidup di dunia fana ini.

Alhamdulillah.

Comments

Popular posts from this blog

Rendang Ayam Terengganu

Assalamualaikum & salam sejahtera, 
Lagi dua minggu nak ke penghujung Ramadhan...perasaan rindu pada Ramadhan yang belum pergi ni sudah mula membuak buak. Wajib manfaatkan Ramadhan sepenuhnya agar rindu itu tidak sia sia. 
En suami telefon ayah mertua, memaklumkan rancangan raya kami tahun ni. "kami malam raya di rumah ayah. Ayam nanti saya bawak balik. Rendang biar Sarah yang masak. " .... Balas ayah, "Ayah nak makan rendang mak. Rempah semua cukup." 
Sayu rasa hati. Tahun ini tahun pertama  beraya tanpa ibu mertua. Al Fatihah buat mak. Bila en Suami memaklumkan tentang rendang itu, saya terus mencari resepi rendang terengganu. Mesti usahakan rendang terengganu. Tahun lepas, sewaktu raya haji,saya masak cara saya. Rendang Minang. Komen ayah, dah lama ayah tak makan rendang minang. Ayah orang Melaka. Masakannya pun ala minang. Apabila ayah menyatakan hasratnya mahu makan rendang mak, fahamlah saya...ayah rindukan mak. 
Setelah mencari cari resepi, akhirnya saya ber…

Resepi pantang @ pantang ada resepi! : Spaghetti lada hitam bersamakiub ayam

Assalamualaikum & salam sejahtera,

Alhamdulillah...dah hampir ke penghujung waktu berpantang. Tapi takda lah pula rasa kebebasan menelan/ makan apa saja bila tamat berpantang memikirkan Insyirah ( baby comel) kembung bila aku "silap" makan. 
Sepanjang berpantang, sudah dikenal pasti bahan makanan yang berangin yang boleh menyebabkan Insyirah kembung lepas menyusu. Lain orang lain badannya, tak semua kita sama. Yang ketara angin macam pulut tu memang aku tak makanlah. Terseksa wooo anak kembung ... Dia tentu lah tapi aku tak cukup tidur jadinya..dan tak boleh buat kerja. 
Antara yang telah dikenal pasti oleh aku sebagai bahan yang perlu berjaga jaga ialah Bawang Besar,  Lada/Cili dan Santan. Tiga ni pula fevret aku ..aduhai. Tapi bila dah habis berpantang nanti, sikit sikit aku makan, latih perut anak aku untuk terima tiga fevret aku ni. Mak aku ajar makan sikit sikit. 


Masa berpantang, pening gak kepala ...asyik makan nasi je. Nak juga makan spaghetti ke macaroni ke ...a…

Bebola daging masak sos hitam. Yummy!

Hobi terbaru saya sekarang ialah menggunting resepi dari majalah. Hahahaha. Hobi tambahan. Oh ye, mug saya dari Vietnam yang ori punya sudah sampai...mug vietnam yang hari tu,kata pakcik saya bukan ori...diimport dari negara lain dan dijual di Vietnam. Senyum lebar saya macam ni (^______________^ )bila dapat mug. Hahaha...terima kasih..terima kasih buat yang sudi menghadiahkan kepada saya. Nak makan apa? cakap je..nanti saya masakkan. hehehe.


Bebola daging sos hitam

Berbalik kepada hobi terbaru saya, sebelum resepi-resepi tu digunting, saya belek dulu dan kaji bahan-bahannya..boleh agak kesedapan dan keharumannya berdasarkan bahan yang digunakan. mmmm, aromanya...harum! Jadi, resepi yang digunting hanya resepi tertentu yang saya jumpa dari majalah-majalah yang kami beli. Tak banyak sangat pun majalah yang saya beli...sekarang baru mula koleksi mengumpul resepi dari majalah ni.

Hari ini, Isnin, 4 Julai...2011, saya masak bebola daging masak sos hitam. Rujukan utama saya berdasarkan salah …