Skip to main content

Pilihanraya UMUM

tinggal lagi 4 hari nak buang undi.Kali pertama nak buang undi...tapi selalu ngundi kat kampus. Siap jadi calon lagi.Bukan senang nak jadi Yang Berhormat ni. Sememangnya amanah yang sedia sudah cukup berat ditambah lagi yang lain-lain. Tapi pilihanraya kali ini memang hebat. Perang poster yang dilancarkan sememangnya mempengaruhi dalam pemilihan pemimpin.Bakal YB tak dikenali, tapi lambang ingat.Nak pangkah nanti boleh pangkah lambang.Dacing ada,Bulan ada,Roket ada,dan yang keadilan Punya tak ingat tapi tau lah lambang dia.
Apa yang pasti , sikap beberapa pihak dalam menggunakan kemudahan yang sedia ada dalam memancing undi yang aku rasa tak patut. Kalau Barisan Nasional betul-betul terbuka ,sepatutnya kerajaan boleh benarkan Barisan Alternatif jugak wat iklan pancing undi kat TV.Takkan lah BN je...macam-mana rakyat nak pilih dengan keterbukaan. Manifesto pun semua yang keluar kat TV dari BN.Abes , BA cam ne?HUrm....pening2X. Pernah tak orang suarakan benda ni? ada kot tapi rasanya tak diendahkan.Kalu yang endah pun orang wat tak tau je sebabnya benda ni semua 'pitis'.Tak Paham betul lah...sikap manusia ini. Sememangnya setiap orang mempunyai pelbagai ragam , pemikiran, fahaman dan lain-lain

Sempena Pilihanraya ni, pilihlah yang paling banyak buat iklan kat TV sebab memang terpengaruh giler dengan apa yang diiklankan.Sebab dia IKLAN!

Comments

Ahmad Izzat said…
Salam... Tunaikan tanggungjawab mengundi anda. He2.
Tahniah kak atas kewujudan blog ni. Harap dapat kita bertukar fikiran dan idea. Insya Allah..

Popular posts from this blog

Resepi pantang @ pantang ada resepi! : Spaghetti lada hitam bersamakiub ayam

Assalamualaikum & salam sejahtera,

Alhamdulillah...dah hampir ke penghujung waktu berpantang. Tapi takda lah pula rasa kebebasan menelan/ makan apa saja bila tamat berpantang memikirkan Insyirah ( baby comel) kembung bila aku "silap" makan. 
Sepanjang berpantang, sudah dikenal pasti bahan makanan yang berangin yang boleh menyebabkan Insyirah kembung lepas menyusu. Lain orang lain badannya, tak semua kita sama. Yang ketara angin macam pulut tu memang aku tak makanlah. Terseksa wooo anak kembung ... Dia tentu lah tapi aku tak cukup tidur jadinya..dan tak boleh buat kerja. 
Antara yang telah dikenal pasti oleh aku sebagai bahan yang perlu berjaga jaga ialah Bawang Besar,  Lada/Cili dan Santan. Tiga ni pula fevret aku ..aduhai. Tapi bila dah habis berpantang nanti, sikit sikit aku makan, latih perut anak aku untuk terima tiga fevret aku ni. Mak aku ajar makan sikit sikit. 


Masa berpantang, pening gak kepala ...asyik makan nasi je. Nak juga makan spaghetti ke macaroni ke ...a…

Rendang Ayam Terengganu

Assalamualaikum & salam sejahtera, 
Lagi dua minggu nak ke penghujung Ramadhan...perasaan rindu pada Ramadhan yang belum pergi ni sudah mula membuak buak. Wajib manfaatkan Ramadhan sepenuhnya agar rindu itu tidak sia sia. 
En suami telefon ayah mertua, memaklumkan rancangan raya kami tahun ni. "kami malam raya di rumah ayah. Ayam nanti saya bawak balik. Rendang biar Sarah yang masak. " .... Balas ayah, "Ayah nak makan rendang mak. Rempah semua cukup." 
Sayu rasa hati. Tahun ini tahun pertama  beraya tanpa ibu mertua. Al Fatihah buat mak. Bila en Suami memaklumkan tentang rendang itu, saya terus mencari resepi rendang terengganu. Mesti usahakan rendang terengganu. Tahun lepas, sewaktu raya haji,saya masak cara saya. Rendang Minang. Komen ayah, dah lama ayah tak makan rendang minang. Ayah orang Melaka. Masakannya pun ala minang. Apabila ayah menyatakan hasratnya mahu makan rendang mak, fahamlah saya...ayah rindukan mak. 
Setelah mencari cari resepi, akhirnya saya ber…

Bubur Lambuk

Entri kali ini saya coretkan atas permintaan beberapa orang sahabat. Rasa baru je update blog sebelum ni..tapi takde masalah pun. Perkongsian adalah satu mahabbah.

Resepi bubur lambuk ni, mula-mula mohon maaf lah ye..anda perlu membuat kira-kira sendiri. Sebab saya tak bagi nisbah atau jumlah tertentu yang jelas. Pertama, kerana membuat bubur lambuk setahun sekali..kadangkala dua kali setahun. Kedua, setiap kali membuatnya memang masak untuk jumlah yang banyak. Jadi banyak guna nisbah untuk memasak bubur lambuk ni.

fuh! macam payah je..tapi jangan risau, rasanya SIOK sekali. =)

Resepi bubur lambuk

1 beras : 8 air
5 kg beras : 1 kg santan : 1 kg daging : 20 biji bawang besar
rempah sup + rempah kurma = 250 g
Stok ayam
garam
lada hitam ( jika minat)
bawang goreng
daun sup

Cara-caranya : masak beras dengan air dulu. Masak sehingga nasi menjadi hancur. jika menggunakan daging lembu sebagai rencah, masakkan daging lembu sekali bersama beras. Setelah nasi menjadi hancur, barulah masukkan santan, bawa…