Sunday, February 22, 2009

Selamat hari lahir ke 23-muhasabah diri-

Mak dan Abah tersayang

Hari ini 23 hb Februari 2009, Genap umurku 23 tahun. Semakin bertambah amanah. semakin bertambah tanggungjawab, semakin teringat perit jerihnya mak abah besarkan saya sehingga sekarang.

Teringat dulu, sewaktu berusia 5 tahun, di sebuah Taska ABIM, sebuah lagu yang sering dinyanyikan bersama kawan-kawan taska sebelum pulang ke rumah..syahdu bila teringat lagu tu. Ummiku Sayang.



memancar sang suria
menyinar cahayanya
begitulah berseri
wajah ummi ku sayang

aku sayang ummi
ummi ku sayang ummi
sayang sayang ummi
ummi ku sayang

walaupun ummi letih
mengasuh kami ini
namun masih tersenyum
menyejukkan hati

aku sayang ummi
ummi ku sayang ummi
sayang sayang ummi
ummi ku sayang

bila pulang sekolah
ummi sambut kami
sembahyang sama ummi
alhamdulillah

aku sayang ummi
ummi ku sayang ummi
sayang sayang ummi
ummi ku sayang

ummi ku sayang kaulah serikandi
berkorban selalu untuk kami
ummi ku sayang kau ibu mithali
semoga ALLAH kan berkati

aku sayang ummi
ummi ku sayang ummi
sayang sayang ummi
ummi ku sayang

memancar sang suria
menyinar cahaya nya
begitulah berseri
wajah ummi ku sayang

Kemudian naik sekolah menengah , satu lagu untuk ayah pulak..memang lah teringat kat abah bila nyanyi lagu ni...Sentuhanmu-Inteam-



Terpana aku pada sentuhan keramatmu
Mengheret aku mentafsir memori silammu
Dulu ku ragu apa terbungkam dibenakmu
Kini ku tahu apa yang terbuku di hatimu
Surut dedarku pada usapan manteramu
Tunduk ungkalku pada ketegasan dirimu
Terpasak semangat pada keyakinan tekadmu
Keakuranku pada tunjuk dan titah arahanmu

C/OOh ayah,Tak pernah ku tanya
Kemana tumpahnya keringatmu
Oh ayah,Tak pernah ku hitung
Berapa banyak kerutan di dahimu
Yang ku pinta hanyalah kemahuan hatiku
Yang sedaya ayah laksanakan
Kau pendorong bukanlah pendesakapalagi memaksa diriku
Aku terlorong bukan terdesakapalagi rasa terdera
Tak terkuis dugaan menduga
Apalagi takdir yang menerpa
Aku mengharap bukan menolak
Apalagi cuba melupa
Lestari kasihmu tanpa batasan
Sempadan waktu yang memisahkan
Abadi hingga ke hujung usia akhiran masa
Sentuhanmu amat bermakna..

Jadi sempena sambutan hari lahir ke 23 ni..bukan sahaja bertambah umur..tetapi muhasabah tentang perit dan jerihnya mak abah besarkan saya ..dah boleh jadi isteri orang dah...justeru lagu-lagu nasyid diatas ditujukan khas buat semua ibu bapa dan bakal ibu bapa juga buat anak-anak...kasihilah ibu bapa anda.
Khotibah dan Sa'adiah ,
antara sahabat2 tersayang



Alhamdulillah, malam tadi bersama dua orang sahabat tersayang, Sa'adiah dan Khotibah, di sebuah kedai makan di seksyen 8 , Bangi. Mereka belanja. saya makan je. hehe.rezeki jangan ditolak.Sedang leka borak bercerita tentang perkembangan masing-masing walaupun tinggal dekat tapi jarang bertemu, Sa'adiah secara tiba-tiba mengeluarkan sekotak kek.


Wah! teruja pula saya dibuatnya.dan malu pun ada. Hehe. Ade jugak org yg sudi raikan..sebab saya bukannye kisah pun.Apa pun, sememangnye bermakna makan malam semalam...sempat bermuhasabah bersama rakan-rakan. Mengimbas kenangan dan memori bersama bersusah payah berjuang di bumi Allah yang bertuah ini. Terima kasih pada kedua sahabat ku ini.Hehe.Terharu rasanya. Siap dapat present lagi...huhu.Bertambah sayu dibuatnya.
Kemudian , menerima panggilan daripada Aqilah...huhu.Terkejut dengar telefon berbunyi.Terima kasih Aqilah atas doa-doa mu itu.

Buat sahabat-sahabat tersayang ya... Dina, Kak chik, Kak Fizoh, Azuwa, Mastura, Kak Wana, Lia, Fizah dan lain-lain..tak tersenarai kat sini..terima kasih atas segala perkongsian yang bermakna. Harap tak terhenti di sini dan terus dirahmati.


Terima kasih ya Allah, atas rahmat dan kasih sayang Mu yang Kau limpahkan kepada kami sekeluarga..ku mohon pada mU , berkatilah segala rezeki yang telah Kau limpahkan pada kami..dan teguhkanlah ikatan hati kami , kukuhkanlah iman kami dan berikanlah kebaikkan kepada dunia dan akhirat kami.

8 comments:

Alang Fikri said...

sarah pon da join alang..hehehe..selamat pnjang umur murah rezeki..tak sangke ek..lame tak jumpe,,jumpe dalam medium blog lah plak..

nway,,semga bersama beroleh keberkatan dan kegemilangan dalam hidup ini..

Gee R3y3R said...

salam.. epi bday sarah.. may God bless u.. semoga ko pnjg umur n murah rezki..

AFIF-SAN said...

hepi besday....hampir2 besday die ngan alang..korang ni golongan veteran lah ye skg?kekeke..

ibn_hasbi said...

Selamat Hari Lahir.
Moga panjang umur, murah rezeki... dipertemukan jodoh dengan insan yang soleh.

amin

rimbunanHati said...

to alang : terima kasih alang..dunia ict semakin membangun ..guna habis baik.hehe.teringat pulak kat alang.kirim salam family tau.

to GeeR3y3R : terima kasih kembali atas doa ko. lama tak dgr khabar.hehe.semoga sihat.

To AFIF -SAN : tu dengki namanye afif..kitaorg bukan veteren..tapi sambut dulu. hehe.still maintain muda.

to ibn_hasbi : syukran atas doa mu itu. Semoga Allah memakbulkannya. mekasih ya.


Hari ini..pakcik saya,C.Me , wish kat saya..selamat hari BERANAK!

cahaya said...

tuo dah ekau...copek kawen leh den cr calon lak pasnie..

mr cekodok said...

selamat membesar sarah azizul=)

rimbunanHati said...

selamat memebesar juga untuk Shukrie..hehe