Wednesday, February 11, 2009

Sifir Siput


Mengajar di kemboja...tetap mengajar tugasnya.



Sudah masuk minggu ke dua saya mengajar di sebuah sekolah Menengah persendirian. Alhamdulillah , masih berupaya meneruskan perjuangan. Kontrak hanya sebulan , menggantikan guru bersalin. Ada lagi 3 minggu untuk dihabiskan. tapi bukan hari yang dihitung, minggu yang dibilang..yang menjadi ggusar di hati..apakah pengajaran saya difahami oleh pelajar-pelajar saya? adakah penyampaian saya mudah untuk mereka fahami pelajaran mereka? Itulah yang selalu bermain di fikiran saya.


Sebelum ke sekolah, sambil memandu meneuju ke sana, doa tidak putus-putus meniti di bibir agar diberi kekuatan untuk mengajar , diringankan lidah untuk lancar berkata-kata, dilapangkan dada para pelajar agar mudah menerima ilmu dan faham apa yang diajarkan.

Tetapi hari ini saya tersedar sesuatu...saya tertinggal satu doa...saya terlupa untuk mendoakan agar para pelajar saya tidak nakal, baik tingkah laku mereka dengan kawan-kawan dan guru mereka, mendengar kata dan mudah bertanya serta cergas dalam menuntut ilmu. Ada rasa risau dihati...takut-takut mungkin itu faktornya anak murid saya kurang memberi perhatian dalam kelas dan suka tidur.

Belum masuk lagi kerja sekolah...setiap kali bertanya tak pernah siap. Dugaan seorang guru.. teringat masa belajar dulu..rase2 memang tak siap kerja sekolah. Sekarang terkena batang hidung sendiri. Hehe. Apa pun..hari-hari saya bersemangat mengajar. Penat sekalipun gagah jugaklah..AMANAH.


Dua tiga hari ini terfikir nak mendenda kerana mereka kerap tidak membuat kerja sekolah yang saya dan guru lain berikan. Terfikir sesuatu..SIFIR SIPUT.




1 X Siput = Siput


2 X Siput = Siput, Siput


3 X Siput = Siput, Siput, Siput


4 X Siput = Siput, Siput, Siput,Siput

dan seterusnya




Hmm..dah kecoh satu sekolah..Cikgu Sarah denda Sifir Siput..Cikgu,tertelenglah kepala kami..sambil mereka gelak ketawa. Sebenarnya , saya belum lagi melaksanakan denda tersebut tapi telah saya warwarkan kepada mereka jika mereka tidak siap kerja rumah. Suka nye mereka tapi belum rasa lagi. Sabarlah anak muridku. Hehehe.

Namun, kesan dari sebaran berita itu, semua kerja sekolah mereka hampir siap. saya tak berani untuk meninggi suara...sebab masih lagi boleh mengawal mereka. Nakal sikit-sikit je..teringat nakal masa sekolah dulu.

Apa pun, kepada semua para guru dan pensyarah di seluruh Malaysia , TERIMA KASIH atas didikan anda semua.

No comments: