Skip to main content

7 Mac 2009

Perhimpunan Raksasa membantah PPSMI telah berjaya menghimpunkan 100 ribu orang seperti yang diceritakan oleh sahabat - sahabat yang telah menyertainya. Alhamdulillah. diharap usaha ini dapat membuka mata pihak berkenaan agar mengembalikan semula pengajaran Sains dan Matematik ke Bahasa Kebangsaan. Teringat sewaktu mengajar di sebuah sekolah swasta iaitu mengajar subjek Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris . Pening kepala mengajar anak murid yang tidak boleh memahami istilah tertentu dan mereka bertambah pening apabila saya menggunakan kedua-dua bahasa(bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris) ..saya pun pening.lagi pening mengajar konsep.kerana ada antara mereka yang masih tidak mahir membaca.Terpaksa fokus pada yang kurang mahir membaca. Apa pun..diharap perjuangan bantahan PPSMI dapat di realisasikan .

Saya tak dapat mengikuti perhimpunan tersebut..terutamanya tidak mendapat kebenaran ibu bapa..anak mak abah...kata dzulkarnain , sahabat FPI saya. Tapi bukan itu sahaja, jiran sebelah umah mengadakan kenduri kahwin pada keesokkan harinya,8 mac 2009, jadi, sebagai jiran yg amat prihatin juga JKKK yg berusaha menunaikan amanah..saya membantu jiran tersebut menyiapkan apa yang perlu. Nanti giliran saya, dia akan bantu juga.hehe.

Petangnya pula,sudah berjanji membawa adik-adik berjalan-jalan ke Taman Warisan Pertanian, Putrajaya.Alhamdulillah, misi berjaya. belanja adik-adik makan nasi ayam kg, bihun sup utara, ABC dan lai Chee Kang tapi guna duit pakcik.Haha.Apa pun..seronok tengok adik-adik gembira.


sepupu saya,balqis dan hassan, juga adik bongsu saya,Aimi



Tukar tempat posing..kat tangga pulak.



suma pakai baju Bandung, Indonesia..tengah tayang lah tu.Hehe.

Comments

sourplum said…
sy baru je tgk tv tadi
psl bntahan ppsmi tuh
cahaya said…
ngade2 g taman warisan x ajak ak..

Popular posts from this blog

Rendang Ayam Terengganu

Assalamualaikum & salam sejahtera, 
Lagi dua minggu nak ke penghujung Ramadhan...perasaan rindu pada Ramadhan yang belum pergi ni sudah mula membuak buak. Wajib manfaatkan Ramadhan sepenuhnya agar rindu itu tidak sia sia. 
En suami telefon ayah mertua, memaklumkan rancangan raya kami tahun ni. "kami malam raya di rumah ayah. Ayam nanti saya bawak balik. Rendang biar Sarah yang masak. " .... Balas ayah, "Ayah nak makan rendang mak. Rempah semua cukup." 
Sayu rasa hati. Tahun ini tahun pertama  beraya tanpa ibu mertua. Al Fatihah buat mak. Bila en Suami memaklumkan tentang rendang itu, saya terus mencari resepi rendang terengganu. Mesti usahakan rendang terengganu. Tahun lepas, sewaktu raya haji,saya masak cara saya. Rendang Minang. Komen ayah, dah lama ayah tak makan rendang minang. Ayah orang Melaka. Masakannya pun ala minang. Apabila ayah menyatakan hasratnya mahu makan rendang mak, fahamlah saya...ayah rindukan mak. 
Setelah mencari cari resepi, akhirnya saya ber…

Resepi pantang @ pantang ada resepi! : Spaghetti lada hitam bersamakiub ayam

Assalamualaikum & salam sejahtera,

Alhamdulillah...dah hampir ke penghujung waktu berpantang. Tapi takda lah pula rasa kebebasan menelan/ makan apa saja bila tamat berpantang memikirkan Insyirah ( baby comel) kembung bila aku "silap" makan. 
Sepanjang berpantang, sudah dikenal pasti bahan makanan yang berangin yang boleh menyebabkan Insyirah kembung lepas menyusu. Lain orang lain badannya, tak semua kita sama. Yang ketara angin macam pulut tu memang aku tak makanlah. Terseksa wooo anak kembung ... Dia tentu lah tapi aku tak cukup tidur jadinya..dan tak boleh buat kerja. 
Antara yang telah dikenal pasti oleh aku sebagai bahan yang perlu berjaga jaga ialah Bawang Besar,  Lada/Cili dan Santan. Tiga ni pula fevret aku ..aduhai. Tapi bila dah habis berpantang nanti, sikit sikit aku makan, latih perut anak aku untuk terima tiga fevret aku ni. Mak aku ajar makan sikit sikit. 


Masa berpantang, pening gak kepala ...asyik makan nasi je. Nak juga makan spaghetti ke macaroni ke ...a…

Bebola daging masak sos hitam. Yummy!

Hobi terbaru saya sekarang ialah menggunting resepi dari majalah. Hahahaha. Hobi tambahan. Oh ye, mug saya dari Vietnam yang ori punya sudah sampai...mug vietnam yang hari tu,kata pakcik saya bukan ori...diimport dari negara lain dan dijual di Vietnam. Senyum lebar saya macam ni (^______________^ )bila dapat mug. Hahaha...terima kasih..terima kasih buat yang sudi menghadiahkan kepada saya. Nak makan apa? cakap je..nanti saya masakkan. hehehe.


Bebola daging sos hitam

Berbalik kepada hobi terbaru saya, sebelum resepi-resepi tu digunting, saya belek dulu dan kaji bahan-bahannya..boleh agak kesedapan dan keharumannya berdasarkan bahan yang digunakan. mmmm, aromanya...harum! Jadi, resepi yang digunting hanya resepi tertentu yang saya jumpa dari majalah-majalah yang kami beli. Tak banyak sangat pun majalah yang saya beli...sekarang baru mula koleksi mengumpul resepi dari majalah ni.

Hari ini, Isnin, 4 Julai...2011, saya masak bebola daging masak sos hitam. Rujukan utama saya berdasarkan salah …