Skip to main content

Jalan-jalan hujung minggu di Kuala Lumpur

Semalam,1 Mac 2009, saya bersama adik tersayang, Harmaini dan beberapa orang kawan, Khotibah dan Aqilah juga sepupu saya, Syakirah,anak tauke telah mengisi masa hujung minggu dengan melihat dan berjalan-jalan ke Pavilion.
Pavilion antara tempat membeli belah yang mahal sangat.Orang tak ramai dan lengang mungkin sebab mahal. Kami hanya sekadar cuci mata..sempat juga mengambil gambar di satu sudut pameran kesenian.

Bersama Harmaini

Tapak asal Pavilion merupakan sekolah lama mak saya, Bukit Bintang Girls School (BBGS). Terletak betul-betul di simpang jalan bukit bintang dan raja Chulan...sebuah bangunan Kolonial, bangunan lama dan bersejarah sepatutnya tetapi disebabkan BBGS terletak di kawasan segi tiga emas...maka lebih baik lah dibangunkan sebuah pusat membeli belah yang hebat ( konon-konon nye lah)
...tetapi berjalan-jalan di Pavilion itu saya boleh bagi 3 bintang sahaja sebab

1. Tak mampu nak shopping-duit belum banyak lagi..hehe


2. Infrastuktur yang tak mesra pelanggan- tak de kerusi di jalanan untuk berehat-rehat. Ada jugaklah tapi kena bayar pasal untuk makan-makan. Best lagi di Alamanda..banyak kerusi disediakan.


3. Tak mempersembahkan keadaan Malaysia- tak tau nak hurai macam mana sebenarnya..tapi mmg tempat shopping org kaya. Pakcik saya kata, sebijik lah macam kat Paris iaitu penuh dgn butik pakaian.

bersama khotibah..seronok tgk lukisan tu

Selepas menghabiskan masa di Pavilion tu lebih kurang 2 jam,sempat juga makan makanan Korea as our lunch...kami meneruskan aktiviti kami ke Beryl's Chocolate Kingdoms (house of Chocolate) di Jalan Imbi

Saya sering ke sini selepas kelas saya. untuk kali ini,niat di hati ingin bawa kawan-kawan berjalan -jalan dan melihat betapa sedapnya dan pelbagai produk coklat buatan Malaysia. Alhamdulillah, mereka amat teruja.hahaha.




Kilang Beryl's chocolate terletak di Seri Kembangan, Serdang. Di kilang itu juga ada show room dan saya pernah ke sana. Tidak banyak sangat produknya jika dibandingkan di Jalan Imbi. Seronok berada di sana lebih-lebih lagi keriangan itu dapat dikongsi bersama teman-teman rapat.

Show room di jalan Imbi ini merupakan sebuah rumah kerajaan dan telah diubah suai menjadi tempat pameran dan jualan coklat yang mengujakan peminat coklat.Hehehe.

Hasil daripada lawatan ini, saya ingin merialisasikan hasrat Mak saya iaitu membuka sebuah show room dodol di Bangi..Insya Allah. Kena kumpul duit banyak-banyak.

apapun, seronok rasanya dapat mengenalkan produk coklat Malaysia kepada kawan-kawan..dan lepas ni ada lagi lawatan ke Beryl's kingdom ni utk sahabat yang lain pula. Andai anda berpeluang berjalan-jalan di Kuala Lumpur, jangan lupa untuk singgah di Beryl's chocolate kingdoms di jalan Imbi.



Sempat bergambar sebelum pulang

Gambar tengah: aqilah gembira dapat membeli coklat kesukaannya

Gambar Tepi sekali: Syakirah sempat berjalan-jalan sebelum puleng ke asrama

Comments

Popular posts from this blog

Rendang Ayam Terengganu

Assalamualaikum & salam sejahtera, 
Lagi dua minggu nak ke penghujung Ramadhan...perasaan rindu pada Ramadhan yang belum pergi ni sudah mula membuak buak. Wajib manfaatkan Ramadhan sepenuhnya agar rindu itu tidak sia sia. 
En suami telefon ayah mertua, memaklumkan rancangan raya kami tahun ni. "kami malam raya di rumah ayah. Ayam nanti saya bawak balik. Rendang biar Sarah yang masak. " .... Balas ayah, "Ayah nak makan rendang mak. Rempah semua cukup." 
Sayu rasa hati. Tahun ini tahun pertama  beraya tanpa ibu mertua. Al Fatihah buat mak. Bila en Suami memaklumkan tentang rendang itu, saya terus mencari resepi rendang terengganu. Mesti usahakan rendang terengganu. Tahun lepas, sewaktu raya haji,saya masak cara saya. Rendang Minang. Komen ayah, dah lama ayah tak makan rendang minang. Ayah orang Melaka. Masakannya pun ala minang. Apabila ayah menyatakan hasratnya mahu makan rendang mak, fahamlah saya...ayah rindukan mak. 
Setelah mencari cari resepi, akhirnya saya ber…

Resepi pantang @ pantang ada resepi! : Spaghetti lada hitam bersamakiub ayam

Assalamualaikum & salam sejahtera,

Alhamdulillah...dah hampir ke penghujung waktu berpantang. Tapi takda lah pula rasa kebebasan menelan/ makan apa saja bila tamat berpantang memikirkan Insyirah ( baby comel) kembung bila aku "silap" makan. 
Sepanjang berpantang, sudah dikenal pasti bahan makanan yang berangin yang boleh menyebabkan Insyirah kembung lepas menyusu. Lain orang lain badannya, tak semua kita sama. Yang ketara angin macam pulut tu memang aku tak makanlah. Terseksa wooo anak kembung ... Dia tentu lah tapi aku tak cukup tidur jadinya..dan tak boleh buat kerja. 
Antara yang telah dikenal pasti oleh aku sebagai bahan yang perlu berjaga jaga ialah Bawang Besar,  Lada/Cili dan Santan. Tiga ni pula fevret aku ..aduhai. Tapi bila dah habis berpantang nanti, sikit sikit aku makan, latih perut anak aku untuk terima tiga fevret aku ni. Mak aku ajar makan sikit sikit. 


Masa berpantang, pening gak kepala ...asyik makan nasi je. Nak juga makan spaghetti ke macaroni ke ...a…

Bebola daging masak sos hitam. Yummy!

Hobi terbaru saya sekarang ialah menggunting resepi dari majalah. Hahahaha. Hobi tambahan. Oh ye, mug saya dari Vietnam yang ori punya sudah sampai...mug vietnam yang hari tu,kata pakcik saya bukan ori...diimport dari negara lain dan dijual di Vietnam. Senyum lebar saya macam ni (^______________^ )bila dapat mug. Hahaha...terima kasih..terima kasih buat yang sudi menghadiahkan kepada saya. Nak makan apa? cakap je..nanti saya masakkan. hehehe.


Bebola daging sos hitam

Berbalik kepada hobi terbaru saya, sebelum resepi-resepi tu digunting, saya belek dulu dan kaji bahan-bahannya..boleh agak kesedapan dan keharumannya berdasarkan bahan yang digunakan. mmmm, aromanya...harum! Jadi, resepi yang digunting hanya resepi tertentu yang saya jumpa dari majalah-majalah yang kami beli. Tak banyak sangat pun majalah yang saya beli...sekarang baru mula koleksi mengumpul resepi dari majalah ni.

Hari ini, Isnin, 4 Julai...2011, saya masak bebola daging masak sos hitam. Rujukan utama saya berdasarkan salah …