Friday, May 15, 2009

Se Ado Darah Minang

Mak saya keturunan Melayu Jawa..tapi darah Melayu dia lagi kuat. berasal dari Sg Besar, Sabak Bernam, Selangor. 

Ayah pula orang Negeri Sembilan...tapi darah yang mengalir keturunan Minangkabau. Ikut turutan keturunan..pangkat dalam keluarga ikut sebelah Minang tak turun ke saya sebab dia mengalir ikut perempuan. Disebabkan yang keturunan Minang adalah ayah saya..maka terhenti kat situlah pangkat Minang nye. Apa pun...darah yang mengalir ni adolah Minang .

Tapi..bila kami(saya dan mak saya) selongkar balik salah silah keturunan mak dan ayah...kebanyakkan dari Sumatra..kira Melayu lah. 

Masa saya sekolah rendah di Lenggeng, N.9...kampung ayah..,kami adik beradik cukup fasih bercakap Minang..bukan Negeri Sembilan tau..Minang..lepas saya sambung ngaji kat SMKA Pedas...dah semakin kurang cakap minang saya ...sekarang tak pandai langsung. Huhu. Lupa daratan. La ni..cakap belah utara tak pun perak sebab borak dengan opah hari-hari. Utara pulak..abis suma adik2 sambung belajar kat area sana. Kawan-kawan pun org sana. 

Jawa..ngira pandailah..lebih2 tak tau.Tu pun kira lupa daratan jugak tu. Tak kisah...janji Melayu.Hehe. Disebabkan saya rindu dengan bahasa minang saya ..saya teringat lagu ni Ayam Den Lapeh... siap bincang dengan mak maksud nye.Hehehe.  Dengarlah lagu ni yo.ade senikata sekali..entah sama entah lain. 



Luruihlah jalan payakumbuah
Babelok jalan ka andaleh
Dima hati indak karasuah
Ayam den lapeh
Ai ai...
Ayam den lapeh

Mandaki jalan pandai sikek
Manurun jalan ka palupauh
Dima hati indak kamaupek
Awak takicuah
Ai ai...
Ayam den lapeh

Siku capang siku capeh
Saikua tabang sikua lapeh
Lapehlah juo nan karimbo
Oi lah malang juo...

Pagaruyuang batu sangka
Tampek bajalan urang baso
Duduak tamanuang tiok sabanta
Oi takana juo
Ai ai...
Ayam den lapeh
Ai ai...
Ayam den lapeh


3 comments:

sourplum said...

lama xdgr lgu nih
dlu kt skola budak2 ni klu buat persembahan rjen gk nynyi lgu nih

rimbunanHati said...

hafal lagu ni tak? leh wat recoding...hehe

mujahid solehah said...

eden igt lagu neh..time eden kocik2 dlu eden nyanyi (sobonanyo ado ko? ontah la .. eden lpo )