Skip to main content

Se Ado Darah Minang

Mak saya keturunan Melayu Jawa..tapi darah Melayu dia lagi kuat. berasal dari Sg Besar, Sabak Bernam, Selangor. 

Ayah pula orang Negeri Sembilan...tapi darah yang mengalir keturunan Minangkabau. Ikut turutan keturunan..pangkat dalam keluarga ikut sebelah Minang tak turun ke saya sebab dia mengalir ikut perempuan. Disebabkan yang keturunan Minang adalah ayah saya..maka terhenti kat situlah pangkat Minang nye. Apa pun...darah yang mengalir ni adolah Minang .

Tapi..bila kami(saya dan mak saya) selongkar balik salah silah keturunan mak dan ayah...kebanyakkan dari Sumatra..kira Melayu lah. 

Masa saya sekolah rendah di Lenggeng, N.9...kampung ayah..,kami adik beradik cukup fasih bercakap Minang..bukan Negeri Sembilan tau..Minang..lepas saya sambung ngaji kat SMKA Pedas...dah semakin kurang cakap minang saya ...sekarang tak pandai langsung. Huhu. Lupa daratan. La ni..cakap belah utara tak pun perak sebab borak dengan opah hari-hari. Utara pulak..abis suma adik2 sambung belajar kat area sana. Kawan-kawan pun org sana. 

Jawa..ngira pandailah..lebih2 tak tau.Tu pun kira lupa daratan jugak tu. Tak kisah...janji Melayu.Hehe. Disebabkan saya rindu dengan bahasa minang saya ..saya teringat lagu ni Ayam Den Lapeh... siap bincang dengan mak maksud nye.Hehehe.  Dengarlah lagu ni yo.ade senikata sekali..entah sama entah lain. 



Luruihlah jalan payakumbuah
Babelok jalan ka andaleh
Dima hati indak karasuah
Ayam den lapeh
Ai ai...
Ayam den lapeh

Mandaki jalan pandai sikek
Manurun jalan ka palupauh
Dima hati indak kamaupek
Awak takicuah
Ai ai...
Ayam den lapeh

Siku capang siku capeh
Saikua tabang sikua lapeh
Lapehlah juo nan karimbo
Oi lah malang juo...

Pagaruyuang batu sangka
Tampek bajalan urang baso
Duduak tamanuang tiok sabanta
Oi takana juo
Ai ai...
Ayam den lapeh
Ai ai...
Ayam den lapeh


Comments

sourplum said…
lama xdgr lgu nih
dlu kt skola budak2 ni klu buat persembahan rjen gk nynyi lgu nih
rimbunanHati said…
hafal lagu ni tak? leh wat recoding...hehe
mujahid solehah said…
eden igt lagu neh..time eden kocik2 dlu eden nyanyi (sobonanyo ado ko? ontah la .. eden lpo )

Popular posts from this blog

Rendang Ayam Terengganu

Assalamualaikum & salam sejahtera, 
Lagi dua minggu nak ke penghujung Ramadhan...perasaan rindu pada Ramadhan yang belum pergi ni sudah mula membuak buak. Wajib manfaatkan Ramadhan sepenuhnya agar rindu itu tidak sia sia. 
En suami telefon ayah mertua, memaklumkan rancangan raya kami tahun ni. "kami malam raya di rumah ayah. Ayam nanti saya bawak balik. Rendang biar Sarah yang masak. " .... Balas ayah, "Ayah nak makan rendang mak. Rempah semua cukup." 
Sayu rasa hati. Tahun ini tahun pertama  beraya tanpa ibu mertua. Al Fatihah buat mak. Bila en Suami memaklumkan tentang rendang itu, saya terus mencari resepi rendang terengganu. Mesti usahakan rendang terengganu. Tahun lepas, sewaktu raya haji,saya masak cara saya. Rendang Minang. Komen ayah, dah lama ayah tak makan rendang minang. Ayah orang Melaka. Masakannya pun ala minang. Apabila ayah menyatakan hasratnya mahu makan rendang mak, fahamlah saya...ayah rindukan mak. 
Setelah mencari cari resepi, akhirnya saya ber…

Resepi pantang @ pantang ada resepi! : Spaghetti lada hitam bersamakiub ayam

Assalamualaikum & salam sejahtera,

Alhamdulillah...dah hampir ke penghujung waktu berpantang. Tapi takda lah pula rasa kebebasan menelan/ makan apa saja bila tamat berpantang memikirkan Insyirah ( baby comel) kembung bila aku "silap" makan. 
Sepanjang berpantang, sudah dikenal pasti bahan makanan yang berangin yang boleh menyebabkan Insyirah kembung lepas menyusu. Lain orang lain badannya, tak semua kita sama. Yang ketara angin macam pulut tu memang aku tak makanlah. Terseksa wooo anak kembung ... Dia tentu lah tapi aku tak cukup tidur jadinya..dan tak boleh buat kerja. 
Antara yang telah dikenal pasti oleh aku sebagai bahan yang perlu berjaga jaga ialah Bawang Besar,  Lada/Cili dan Santan. Tiga ni pula fevret aku ..aduhai. Tapi bila dah habis berpantang nanti, sikit sikit aku makan, latih perut anak aku untuk terima tiga fevret aku ni. Mak aku ajar makan sikit sikit. 


Masa berpantang, pening gak kepala ...asyik makan nasi je. Nak juga makan spaghetti ke macaroni ke ...a…

Bebola daging masak sos hitam. Yummy!

Hobi terbaru saya sekarang ialah menggunting resepi dari majalah. Hahahaha. Hobi tambahan. Oh ye, mug saya dari Vietnam yang ori punya sudah sampai...mug vietnam yang hari tu,kata pakcik saya bukan ori...diimport dari negara lain dan dijual di Vietnam. Senyum lebar saya macam ni (^______________^ )bila dapat mug. Hahaha...terima kasih..terima kasih buat yang sudi menghadiahkan kepada saya. Nak makan apa? cakap je..nanti saya masakkan. hehehe.


Bebola daging sos hitam

Berbalik kepada hobi terbaru saya, sebelum resepi-resepi tu digunting, saya belek dulu dan kaji bahan-bahannya..boleh agak kesedapan dan keharumannya berdasarkan bahan yang digunakan. mmmm, aromanya...harum! Jadi, resepi yang digunting hanya resepi tertentu yang saya jumpa dari majalah-majalah yang kami beli. Tak banyak sangat pun majalah yang saya beli...sekarang baru mula koleksi mengumpul resepi dari majalah ni.

Hari ini, Isnin, 4 Julai...2011, saya masak bebola daging masak sos hitam. Rujukan utama saya berdasarkan salah …