Skip to main content

Seronok bila dapat balik kampung

Isnin baru ni..ade meeting kat Gombak...selesai meeting siapkan kerja teruskan perjalanan berurusan di IKIM.fm...jadi driver je. Hehe. Biasalah tu. Semasa nak ke IKIM tu..bincang-bincang nak antar Bos dan Isteri ( C.me dan C.Mah) ke stesen LRT terdekat. Jalan kat K.L ni tak berapa nak terrer..kena lah pikir lebih sikit.

Tapi...dalam hati terasa rindu sangat nak balik kampung...nak menghirup bau kampung...kampung abah kat Lenggeng selalu je balik..tapi bukan untuk berehat...balik menyinggah je. Tak lama. Bila tau C.Me nak balik Temerloh..terus wat keputusan nak ikut. Mereka terkejut...tapi saya driver..ikutlah. Maka, perjalanan pun berubah..minta izin kat mak abah..bagitau adik-adik kat umah..balik kampung lah saya. Hehe.

K.L ke Temerloh tak jauh mana pun.. 1 jam 1/2 ke 2 jam...Sampai di Bandar Temerloh..makan-makan dulu. Tiba di Kg Berhala Gantang..umah C.Mah...rasa seronok sangat. Dah lama tak hirup udara kampung. Sungai Pahang dan..macam-macam lah

Rasa syahdu sungguh...nyaman , tenang, memanglah berehat. jumpa Adik-adik Tahfiz..suma melepaskan rindu.dari jauh je..dekat-dekat dating.bahaya.Hehe. Ape pun..semalaman di kampung..buat ati saya berbunga riang. Sesungguhnya..saya bersyukur..masih ade kesempatan dan ruang untuk menghayati alam yang indah ini. Syukur Alhamdulillah. 

Malamnya..tidur sungguh lena...ditemani bunyi cengkerik , sungai , udara yang sejuk dan nyaman. Malam tu tidur awal..esok nak kena balik Gombak.kerja tak abes lagi. Kurang-kurang dapat berehat.


Nak balik umah nenek...tunggu durian gugur, makan buah, mandi sungai...benar-benar menggamit memori.

Comments

sourplum said…
klu balik kg ms musim durian jgn lupa ajak sy eyh
sy da lama teringin nk mkn durian kt dusun puas2

btw. sy ng shukrie ade knl sorg akk ni kt ikim.
nm die kak mu
die jual kn bju kami =)
rimbunanHati said…
skrg ni sdg berbunga..tak lama dah. boleh2.bisa diuruskan.

wah..bertambah kembang rangakaian bisnes awk berdua ni. mantap.mantap. boleh belanja sy makan. hihi
sourplum said…
yeay. epi2 =)

wanna share u somthing.. http://agroville.blogspot.com/
blog budak2 muda yg usahakan pertanian
rimbunanHati said…
wah.terima kasih.betul-betul mengujakan saya. bagus betul budak-budak ni. Ade bincang dengan mak..kena fulltime.memang boleh fokus. la ni saya abeskan master dulu...pastu tgk macam mana.

skrg busy dgn Teknik Al-Baghdadi..belajar dan mengajar dengan mudah membaca al-Quran.

Biskut raya pula dalam proses pengedaran.
tokjeng said…
sorry mencelah. Yang nyanyi dengan Mirwana dalam lagu ni bukan Syahidan tapi namanya Shahir.Kalau tak silap la.
rimbunanHati said…
oh.ok.main amik je kat you tube...thanks abg razin.

Popular posts from this blog

Rendang Ayam Terengganu

Assalamualaikum & salam sejahtera, 
Lagi dua minggu nak ke penghujung Ramadhan...perasaan rindu pada Ramadhan yang belum pergi ni sudah mula membuak buak. Wajib manfaatkan Ramadhan sepenuhnya agar rindu itu tidak sia sia. 
En suami telefon ayah mertua, memaklumkan rancangan raya kami tahun ni. "kami malam raya di rumah ayah. Ayam nanti saya bawak balik. Rendang biar Sarah yang masak. " .... Balas ayah, "Ayah nak makan rendang mak. Rempah semua cukup." 
Sayu rasa hati. Tahun ini tahun pertama  beraya tanpa ibu mertua. Al Fatihah buat mak. Bila en Suami memaklumkan tentang rendang itu, saya terus mencari resepi rendang terengganu. Mesti usahakan rendang terengganu. Tahun lepas, sewaktu raya haji,saya masak cara saya. Rendang Minang. Komen ayah, dah lama ayah tak makan rendang minang. Ayah orang Melaka. Masakannya pun ala minang. Apabila ayah menyatakan hasratnya mahu makan rendang mak, fahamlah saya...ayah rindukan mak. 
Setelah mencari cari resepi, akhirnya saya ber…

Resepi pantang @ pantang ada resepi! : Spaghetti lada hitam bersamakiub ayam

Assalamualaikum & salam sejahtera,

Alhamdulillah...dah hampir ke penghujung waktu berpantang. Tapi takda lah pula rasa kebebasan menelan/ makan apa saja bila tamat berpantang memikirkan Insyirah ( baby comel) kembung bila aku "silap" makan. 
Sepanjang berpantang, sudah dikenal pasti bahan makanan yang berangin yang boleh menyebabkan Insyirah kembung lepas menyusu. Lain orang lain badannya, tak semua kita sama. Yang ketara angin macam pulut tu memang aku tak makanlah. Terseksa wooo anak kembung ... Dia tentu lah tapi aku tak cukup tidur jadinya..dan tak boleh buat kerja. 
Antara yang telah dikenal pasti oleh aku sebagai bahan yang perlu berjaga jaga ialah Bawang Besar,  Lada/Cili dan Santan. Tiga ni pula fevret aku ..aduhai. Tapi bila dah habis berpantang nanti, sikit sikit aku makan, latih perut anak aku untuk terima tiga fevret aku ni. Mak aku ajar makan sikit sikit. 


Masa berpantang, pening gak kepala ...asyik makan nasi je. Nak juga makan spaghetti ke macaroni ke ...a…

Bebola daging masak sos hitam. Yummy!

Hobi terbaru saya sekarang ialah menggunting resepi dari majalah. Hahahaha. Hobi tambahan. Oh ye, mug saya dari Vietnam yang ori punya sudah sampai...mug vietnam yang hari tu,kata pakcik saya bukan ori...diimport dari negara lain dan dijual di Vietnam. Senyum lebar saya macam ni (^______________^ )bila dapat mug. Hahaha...terima kasih..terima kasih buat yang sudi menghadiahkan kepada saya. Nak makan apa? cakap je..nanti saya masakkan. hehehe.


Bebola daging sos hitam

Berbalik kepada hobi terbaru saya, sebelum resepi-resepi tu digunting, saya belek dulu dan kaji bahan-bahannya..boleh agak kesedapan dan keharumannya berdasarkan bahan yang digunakan. mmmm, aromanya...harum! Jadi, resepi yang digunting hanya resepi tertentu yang saya jumpa dari majalah-majalah yang kami beli. Tak banyak sangat pun majalah yang saya beli...sekarang baru mula koleksi mengumpul resepi dari majalah ni.

Hari ini, Isnin, 4 Julai...2011, saya masak bebola daging masak sos hitam. Rujukan utama saya berdasarkan salah …