Skip to main content

Posts

Showing posts from August, 2009

berdakwah melalui masakan. . Yeah!

Bulan Ramadhan ni , bila bercerita tentang makanan satu cabaran dan dugaan sebenarnya kerana secara umum nya puasa itu menahan lapar dan dahaga. Apatah lagi buat mereka yang berada dalam industri makanan seperti peniaga makanan bazar Ramadhan juga peniaga kuih raya. Macam saya. Hehehe. Sememangnya dugaan tetapi untuk biskut-biskut saya, saya dah tak pandang sebab menghadap mereka hari-hari dari jam 8 pagi hingga jam 1 pagi. Kecuali pada jam yang ada kuliah, saya bercuti. Cuma bagi mereka yang sekali sekala menyinggah ke Bengkel Zaisara , tak tahan duk lama-lama kata seorang pakcik, sebab ni bulan puasa..ada yang puasa setengah hari je nanti. Hehe. Tersenyum sendiri.
Lewat sore, saya menghantar pulang ssahabat saya yang membantu Zaisara ke asramanya. Sepajang perjalanan , tidak banyak dibualkan..masing-masing keletihan. Tapi ade juga perkara yang dibincangkan.
" Lin, setiap kita mesti berdakwah kepada mereka yang bukan beragama Islam, sekurang-kurangnya memperkenalkan Islam kepada…

dia merajuk..saya tak tau nak pujuk

Alhamdulillah, dah beberapa hari kita sudah berpuasa. Semoga ibadah kita diterima oleh Allah s.w.t.
Hari ini , kami adik beradik semua berkumpul di rumah..hujung minggu... kecuali Aqim yang sedang belajar di Pendang, Kedah. HAri ni, tak masak juga..tak sempat..pinar biji mata, satu hari duk bengkel..so just beli makanan di Bazar je.
Adalah nasi ayam berempah, nasi lemak ayam beremaph, Keow Teow Sup Utara penuh dengan daging, laksam dan sedikit kuih muih. Masuklah waktu Maghrib dan suma bersedia untuk berbuka puasa. Ttetapi sesuatu telah berlaku..adik lelaki tiba-tiba merajuk.Dia sangat suka makan daging. Keow teow Sup Utara tu sememangnya pilihan dia...tapi sebab semua makan kongsi-kongsi..dia pun kongsi jugaklah.sekali daging yang dia nak kongsi tu..adik yang lagi sorang telah amik semua sebab ingat abg dia nak bagi semua.Terus dia tak nak makan..dan just berbuka dengan karipap dan air oren. Huhuhu. Dia merajuk..saya tak tau nak pujuk.
Kami terus tak berani nak usik makanan dia. Dan di…

ALBUM NASYEED UNDERGROUND

ALBUM NASYEED UNDERGROUND, KINI DI PASARAN !

Harga Pasaran : RM 25.90 atau dapatkannya melalui pengedar-pengedar kami yang sah dengan harga yang lebih rendah
Boleh hubungi saya atau Sms ke 013-6249318 untuk medapatkan album diatas.-kawasan UKM,BAngi, KAjang dan Serdang-
" nasyid yang dipersembahkan dapat dirasai kesungguhan mereka dalam setiap penyampaian mereka. Malah pendengar juga turut sama dapat merasai dan berkongsi perasaan pada setiap bait-bait nasyid yang disampaikan"
maklumat lanjut - Koleksi Nasyi Indie Vol.1

cerita di permulaan Ramadhan

hari pertama puasa, kelam kabut satu rumah bangun sahur. Syukur alhamdulillah, malam tu dah siap masak , senang lah urusannya. Sahur pagi tu , panaskan lauk je, dan sahurlah.
Hari pertama puasa, sudah berjanji bersama beberapa orang sahabat untuk bergambar bersama bersempena Konvokesyen Prasiswazah baru-baru ni. Disebabkan saya tidak menghadiri ke hari konvo saya, maka hasrat sesi gambar bergambar ini , saya usaha penuhi. alhamdulillah , ada hikmah yang cukup besar disebaliknya. Meraikan sahabat- sahabat dalam menjaga ukhuwah yang ada, Insya Allah, segala kerisauan dan kegusaran di hati, diberikan ketenangan oleh Allah s.w.t asalkan niat itu baik dan kerana Allah.


sewaktu hadir ke sesi gambar bergambar, saya sedang risau memikirkan pekerja sementara Zaisara yang sepatutnya hadir tetapi tidak hadir pada pagi tersebut. Dalam keadaan, kami adik beradik sepenuhnya sedang belajar , masa yang ada agak terhad untuk membantu menyiapkan segala tempahan. Dan pada masa sama, menyerap segala tekan…

Zaisara...sudah mula

Ramadhan yang mulia telah tiba,Zaisara juga telah mula sesak nafas, buat mereka yang ingin membuat tempahan, pesanan saya SILA BUAT TEMPAHAN SEKARANG.Tempahan akan ditutup dua minggu selepas bermula nya puasa Ramadhan...apapun..doakan agar kami dapat terus memberikan khidmat terbaik dalam membuat biskut dan menjual biskut juga.
lagu zaisara tersebut hak cipta terpelihara Neurotic Studio.

Seramik dan manusia

Kelas rekabentuk eksperimen baru -bru ini, kami banyak berkongsi cerita , pengalaman dan muhasabah diri bersama-sama.Sungguh saya mensyukuri nikmat Allah yang amat besar sekali apabila bersama-sama dalam kelas ini.
Kelas bermula seperti biasa,perbincangan demi perbincangan kami jalankan. Satu soalan telah ditanya oleh pensyarah kami,
Masak nasi guna periuk besi. Masak besi guna periuk apa? kenapa nak masak besi? untuk menghasilkan sesuatu , besi juga perlu berada dalam bentuk cair. Maka, masak besi guna periuk apa?
Jawapannya:
Ramai yang tahu,mungkin tak tahu. takpe.saya kongsikan bersama.
Masak besi guna periuk tembikar. Tembikar itu datang asasnya tanah. Bila kita masak nasi, kadangkala berkerak, kerak itu kita boleh bersihkan. Tapi bila leburkan besi, dia juga boleh berkerak, tetapi kerak itu payah untuk dibersihkan dan memerlukan haba yang amat tinggi.dan perkara ni menyebabkan modal pun besar sekali. Jadi...tembikar yang telah berkerak itu tidak boleh diguna. Tapi, adakah tembikar…

Kembali menceriakan diri

1 ogos 2009, hari ni ada jemputan kenduri kahwin di Temerloh. Jiran Cik Mah. Sepatutnya mak pergi sekali, tapi kesihatan diri mak yang tidak mengizinkan, maka saya dan adik-adik yang pergi. Berlima semuanya, saya, Harmaini, Arfan, Fathiah dan Aimi. Bertolak jam 8.30 pagi, tiba di Temerloh jam 11 lebih ...berlaku beberapa perkara sebelum tiba di Kenduri.
Seronok kendurinya sebab ada cendol. Hehehe. Tak makan pun tapi rasa meriah. Selesai makan minum,kami pulang.Tapi, huhuhu, rasa-rasanya sesat sebab tak jumpa highway yang sepatutnya.Apapun, perjalanan diteruskan dengan mengikut papan tanda ke Kuala Lumpur yang ada. Akhirnya tiba di Tol Lanchang.
Sepanjang perjalanan, Harmaini yang drive.Nak tukar , rasanye dia memamng tak lepaskan. Tiba di Tol Gombak lagi sakit ati..huhuhu.. road block. Sebelum tu dah road block kat Tol KArak.Aduh! memanglah sangat penat.Lagi penat Harmaini. Spenajang perjalanan, nak borak-borak pun penat...just dgr lagu , sembang-sembang gitu je..supaya Harmaini tak me…