Saturday, October 10, 2009

cemburu

bismillah pemula kalam... tak salah kan cemburu..tapi biarlah cemburu bertempat.
Jangan kita cemburu perkara maksiat...tapi maksiat ni luas maksudnye..dan manusia yakni kita sering menidakkan maksud sebenar maksiat agar kita menikmatinya tanpa bersalah..betul ke?? Semoga kita dipayungi limpah kasih Ilahi dan dijauhkan dari kemungkaran ini...

Biarlah kita cemburu melihat teman-teman kita berjaya..berjaya yang bagaimana? pelbagai maksud di sebalik perkataan berjaya. dimudahkan di sini beberapa perkara.. berjaya kerana

1. teman kita menyambung pengajian lebih tinggi
2.teman kita mendapat kerja tetapi kita belum lagi
3.teman kita kaya raya dan bahagia menikmati rezeki yang diberi penuh kesyukuran
4.teman kita bahagia dengan dunia dan pilihan kehidupannya
5. dan segala kebaikkan yang teman kita peroleh

Perlu kita cemburu sebab di situ akan melahirkan motivasi kepada kita. kita perlu pandang pada perspektif yang positif bukan nya negatif. jangan jadikan cemburu itu dendam kesumat.. tetapi jadikan motivasi penggerak semangat untuk kita teruskan matlamat dan pencapaian kita.

Namun..bila dikatakan cemburu..tak lari dari skop percintaan.. sahabat-sahabat, teman ku sayang.. saya juga mengambil peluang ini muhasabah diri.. cemburu biarlah pada tempatnya..janganlah kita cemburu melihat teman kita sudah berpunya tapi belum terikat kerna kita tahu yang lebih baik adalah percintaan selepas perkahwinan. Juga, cemburu lah anda kepada insan yang lain yang kita tahu rezeki yang dia nikmati itu adalah hasil usaha nya, penuh dengan keberkatan dan diredhai oleh Allah. dan sememangnya kita harus cemburu tentang itu.

Saya cemburu melihat teman-teman saya yang sudah berkerjaya, berkeluarga, sedang mengumpul harta akhirat dan saya amat mencemburuinya kerana saya tidak tahu adakah saya mampu mengumpul harta akhirat seperti mereka..??? cemburunya saya.

Yang pasti..saya mencemburui teman-teman saya yang bagi saya sudah ke hadapan dalam konteks fahaman saya dan saya jadikan mereka sebagai penguat semangat dan motivasi saya untuk saya teruskan kehidupan ini. Sungguh saya menyayangi kalian kerana Allah s.w.t . Tiap hari saya sayang kalian semua.

Video klip di bawah seolah tiada kait mengena dengan entri cemburu ini tetapi kerna saya cemburu tanda saya sayang kalian..every day I love you..kerana Allah

No comments: