Skip to main content

rancang hidup, rancang masa depan...dgn wang yg ciput...

Assalamualaikum...

28 hb Disember..kelas sarjana saya akan bermula..buat masa ini saya memenuhkan masa saya dengan menjahit baju adik-beradik perempuan saya, mak dan juga saya punya. Raya lepas kami tak sempat nak bergaya kerna tak sempat juga nak membeli atau membuat baju raya... tak de masalah pun...bar-baru ni saya dapat duit lebih sikit..maka saya telah mengajak ahli keluarga saya bershopping kain ela meraikan mereka. walau akhirnya mak dan saya yg menyiapkan semuanya.hehe,, biasalah tu..
Mengadap mesin jahit sepanjang masa memerlukan motivasi yang tinggi. lebih lebih lagi..dalam keadaan agak terkejar -kejar masa. Bagi meringankan sedikit bebanan mata dan minda..saya telah membeli satu buku yang saya rasa penulisannya sangat sempoi dan sgt membuka minda.. tp yelah..bagi mereka yang hendak membuka minda... buku ini sgt bagus utk dibaca dan dihayati.

rhrw

Rancang hidup, rancang wang

Boleh didapati di MPH bookstore.

hmmm..bnyk perkara yang dikongsi dan banyak juga perkara yang menyebabkan saya berfikir sejenak..dan kemudian saya merancang langkah seterusnya.

Saya mengesyorkan anda perlu ada buku ini..tapi nak pinjam dengan saya pun boleh. heee
Dan juga bagus utk dijadikan hadiah buat teman-teman yang suka membaca dan juga sedang merancang masa depan.

Buat teman saya yang mungkin membaca blog saya ni...nnt ye sy hadiahkan buku ni. untuk manfaat bersama.

Selamat membaca!

Comments

Popular posts from this blog

Rendang Ayam Terengganu

Assalamualaikum & salam sejahtera, 
Lagi dua minggu nak ke penghujung Ramadhan...perasaan rindu pada Ramadhan yang belum pergi ni sudah mula membuak buak. Wajib manfaatkan Ramadhan sepenuhnya agar rindu itu tidak sia sia. 
En suami telefon ayah mertua, memaklumkan rancangan raya kami tahun ni. "kami malam raya di rumah ayah. Ayam nanti saya bawak balik. Rendang biar Sarah yang masak. " .... Balas ayah, "Ayah nak makan rendang mak. Rempah semua cukup." 
Sayu rasa hati. Tahun ini tahun pertama  beraya tanpa ibu mertua. Al Fatihah buat mak. Bila en Suami memaklumkan tentang rendang itu, saya terus mencari resepi rendang terengganu. Mesti usahakan rendang terengganu. Tahun lepas, sewaktu raya haji,saya masak cara saya. Rendang Minang. Komen ayah, dah lama ayah tak makan rendang minang. Ayah orang Melaka. Masakannya pun ala minang. Apabila ayah menyatakan hasratnya mahu makan rendang mak, fahamlah saya...ayah rindukan mak. 
Setelah mencari cari resepi, akhirnya saya ber…

Resepi pantang @ pantang ada resepi! : Spaghetti lada hitam bersamakiub ayam

Assalamualaikum & salam sejahtera,

Alhamdulillah...dah hampir ke penghujung waktu berpantang. Tapi takda lah pula rasa kebebasan menelan/ makan apa saja bila tamat berpantang memikirkan Insyirah ( baby comel) kembung bila aku "silap" makan. 
Sepanjang berpantang, sudah dikenal pasti bahan makanan yang berangin yang boleh menyebabkan Insyirah kembung lepas menyusu. Lain orang lain badannya, tak semua kita sama. Yang ketara angin macam pulut tu memang aku tak makanlah. Terseksa wooo anak kembung ... Dia tentu lah tapi aku tak cukup tidur jadinya..dan tak boleh buat kerja. 
Antara yang telah dikenal pasti oleh aku sebagai bahan yang perlu berjaga jaga ialah Bawang Besar,  Lada/Cili dan Santan. Tiga ni pula fevret aku ..aduhai. Tapi bila dah habis berpantang nanti, sikit sikit aku makan, latih perut anak aku untuk terima tiga fevret aku ni. Mak aku ajar makan sikit sikit. 


Masa berpantang, pening gak kepala ...asyik makan nasi je. Nak juga makan spaghetti ke macaroni ke ...a…

Bebola daging masak sos hitam. Yummy!

Hobi terbaru saya sekarang ialah menggunting resepi dari majalah. Hahahaha. Hobi tambahan. Oh ye, mug saya dari Vietnam yang ori punya sudah sampai...mug vietnam yang hari tu,kata pakcik saya bukan ori...diimport dari negara lain dan dijual di Vietnam. Senyum lebar saya macam ni (^______________^ )bila dapat mug. Hahaha...terima kasih..terima kasih buat yang sudi menghadiahkan kepada saya. Nak makan apa? cakap je..nanti saya masakkan. hehehe.


Bebola daging sos hitam

Berbalik kepada hobi terbaru saya, sebelum resepi-resepi tu digunting, saya belek dulu dan kaji bahan-bahannya..boleh agak kesedapan dan keharumannya berdasarkan bahan yang digunakan. mmmm, aromanya...harum! Jadi, resepi yang digunting hanya resepi tertentu yang saya jumpa dari majalah-majalah yang kami beli. Tak banyak sangat pun majalah yang saya beli...sekarang baru mula koleksi mengumpul resepi dari majalah ni.

Hari ini, Isnin, 4 Julai...2011, saya masak bebola daging masak sos hitam. Rujukan utama saya berdasarkan salah …