Thursday, June 24, 2010

seminggu penuh dengan muhasabah

Pulang dari sabah, saya sudah menerima ujian dari Allah swt. Demam selesema. Sudah lama saya tak demam untuk setahun lebih. Hari Isnin, pergi klinik, masih ada tenaga lagi untuk berjumpa dengan teman baik, cik Aqilah Ahmad Rostam @ puan Aqira. Lepas makan ubat, tak tahan, terus pulang ke rumah dan berehat. Bila demam sebegini dan jarang pulak tu, tidur sahaja yang saya mampu. Sangat penat. Tidur, bangun, makan ubat, baca buku, tidur semula ....dll. Hari Rabu, saya gagahkan diri juga untuk bersama dengan teman rapat , meraikan ulangtahun kelahirannya. Alhamdulillah, diberi kekuatan. tapi, balik terus rehat. banyak sangat tenaga digunakan sebelumnya. Dr dah pesan, hari Khamis kena pergi klinik semula, disyaki Influenza H1N1. Maka, hari Khamis, saya pergi klinik, takde influenza yang disyaki tapi kena berehat dan tukar ubat. Subhanllah. muhasabah diri. banyak sungguh dugaan. Bila sakit mcm ni, dalam kepala dan perasaan, mcm -mcm perkara yang hendak dibuat, nak masak lah, buat kek lah, siapkan biskut, nak membaca artikel, siapkan tesis dan lain-lain. Sabar Sarah. Ujian untuk awaklah tu.


Sememangnya seminggu ini penuh dengan muhasabah...saya mengisi masa rehat saya dengan membaca pelbagai buku motivasi. Masa ini lah yang terbaik untuk mengimbau nostalgia dan tindakan selanjutnya dengan bantuan dan nasihat motivator dan juga pengalaman teman dan orang tua. Antara buku yang telah saya khatamkan ialah

Koleksi Cerpen: Tawajuh Cinta koleksi Cerpen Juwairiah Md Jamil

Nota hati seorang Lelaki oleh Ust Pahrol Mohd Juoi Pemilik cintaku setelah Allah dan Rasul

Nota Fikir untuk Zikir

kembara hamba mencari cahaya oleh Hilal Asyraf.

Ahad ni nak pergi beli satu buku, yang saya sempat selak semasa membeli hadiah utk teman. Nanti saya kongsikan buku tu ya. seronok membacanya walaupun hanya sepintas lalu.



No comments: