Skip to main content

ku ukir buah itu untuk menjadi peneman ayam tandori dan kambing panggang

5 hari, saya berkursus masakan timur tahap II anjuran Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah(KKLW) di Politeknik Johor Bharu. Sebelum ini, saya tidak kisah untuk berkursus lama di luar negeri Selangor, tetapi, entah mengapa , semenjak dua ini, hati saya jadi gundah gulana, bila celik mata tak nampak muka abah, mak dan adik-adik. Namun, menuntut ilmu itu antara perkara yang dituntut oleh Islam. Dan, alhamdulillah, untuk menenangkan jiwa yang bergelora, saya sentiasa berhubung dgn keluarga dan teman. Juga, niat saya sepanjang belajar, nanti balik dari kursus, saya akan masakkan utk mereka. Wah! jemput lah ye..jemput cuba resepi yang saya kongsikan. =)

Antara yang saya belajar sepanjang kursus 5 hari tersebut ialah mengukir buah -buahan dan sayur sayur untuk hiasan meja dan hidangan, beberapa jenis masakan dan cara menghias hidangan sama ada untuk dijual atau makan sendiri. Malah, kami juga telah diajar cara menghias utk menjadikan makanan yang dihidang bertaraf esklusif untuk dilihat dan dinikmati. oh ye. saya hanya belajar lima hari sahaja. jadi, harap anda jangan menjangkakan yang sangat hebat, kerana selebihnya saya masih dalam proses latih tubi. Dan, saya juga belajar melipat napkin meja. hehe. dan sememangnya dapat mengurangkan kos untuk kenduri kendara keluarga saya, semuanya buat sendiri. Malah, bagaimana untuk melayan pelanggan dengan protokol nya. semuanya dalam masa 5 hari. nanti jadi raja sehari layan diri sendiri. hihihi. Insya Allah.
ukiran buah dan sayur....cuba teka, yang mana satu saya punya. hehe. ha! Terima kasih buat Chef Muz yang sudi memberi tunjuk ajar. =)

Dalam 1 jam 30 minit, ada 22 jenis lipatan napkin meja, yang telah saya belajar. fuh! semangat betul memahami lipatan tersebut. Takpe2, mudah2 je, layari you tube. hehehe



Bersama chef Amin Zakaria, kami belajar memasak beef salad, papaya salad , ayam tandori dan juga ayam percik. Dan, satu yang saya hargai sepanjang belajar dengan beliau dalam kursus pendek ini, Chef Amin memotivasikan kami agar menjadi usahawan Islam yang berwawasan dan bersistem. Juga kreatif dalam penampilan hidangan. terima kasih Chef!

Bersama Chef Kamal, selain berkongsi pengalaman beliau sebagai Chef hotel ternama, kami juga bersama-sama menyediakan Kambing panggang yang sangat lazat bersama Nasi Pilaf, Acar yougurt , Kuah Dalca Benggali dan Sos Rosemary. Malah, cerita lucu dan kenangan demi kenangan yang dikongsikan amat menghiburkan hati. terima kasih chef.

Terima kasih daun keladi buat semua tenaga pengajar kursus ini, juga buat urusetia yang terlibat. Bagi yang berminat, boleh pergi ke e-smile di laman web KKLW untuk mendapatkan maklumat lanjut. Akan datang, akan saya kongsikan resepi nya.

Comments

patutlah semangat suruh tengok blog dia rupe2nye psl mkn..leh jadi chefla pasni ye sarah..KSQ awak leh msk sendiri dah..haha..buka restoran nnti wajib ajak saya dtg.. =P
Faizal!! hahaha. KSQ mana sempat masak lah..buat roti pizza boleh lah. hahaha. kita mula bukak dgn warung dulu tau. hah! rasa2 mcm harmaini suh masukkan kambing panggang dlm menu. nak check balik cadangan dia.
~FataHya@YaYa~ said…
Lazat...Nyum2...buat perut saya berkeroncong je sarah nih...:)awak dah boleh buka restoran lah sarah, suh harmini jaga...fulamak..:)..kami leh rasmikan makanannya..:)
sourplum said…
psni leh msuk fruit deco nye competition

Popular posts from this blog

Rendang Ayam Terengganu

Assalamualaikum & salam sejahtera, 
Lagi dua minggu nak ke penghujung Ramadhan...perasaan rindu pada Ramadhan yang belum pergi ni sudah mula membuak buak. Wajib manfaatkan Ramadhan sepenuhnya agar rindu itu tidak sia sia. 
En suami telefon ayah mertua, memaklumkan rancangan raya kami tahun ni. "kami malam raya di rumah ayah. Ayam nanti saya bawak balik. Rendang biar Sarah yang masak. " .... Balas ayah, "Ayah nak makan rendang mak. Rempah semua cukup." 
Sayu rasa hati. Tahun ini tahun pertama  beraya tanpa ibu mertua. Al Fatihah buat mak. Bila en Suami memaklumkan tentang rendang itu, saya terus mencari resepi rendang terengganu. Mesti usahakan rendang terengganu. Tahun lepas, sewaktu raya haji,saya masak cara saya. Rendang Minang. Komen ayah, dah lama ayah tak makan rendang minang. Ayah orang Melaka. Masakannya pun ala minang. Apabila ayah menyatakan hasratnya mahu makan rendang mak, fahamlah saya...ayah rindukan mak. 
Setelah mencari cari resepi, akhirnya saya ber…

Resepi pantang @ pantang ada resepi! : Spaghetti lada hitam bersamakiub ayam

Assalamualaikum & salam sejahtera,

Alhamdulillah...dah hampir ke penghujung waktu berpantang. Tapi takda lah pula rasa kebebasan menelan/ makan apa saja bila tamat berpantang memikirkan Insyirah ( baby comel) kembung bila aku "silap" makan. 
Sepanjang berpantang, sudah dikenal pasti bahan makanan yang berangin yang boleh menyebabkan Insyirah kembung lepas menyusu. Lain orang lain badannya, tak semua kita sama. Yang ketara angin macam pulut tu memang aku tak makanlah. Terseksa wooo anak kembung ... Dia tentu lah tapi aku tak cukup tidur jadinya..dan tak boleh buat kerja. 
Antara yang telah dikenal pasti oleh aku sebagai bahan yang perlu berjaga jaga ialah Bawang Besar,  Lada/Cili dan Santan. Tiga ni pula fevret aku ..aduhai. Tapi bila dah habis berpantang nanti, sikit sikit aku makan, latih perut anak aku untuk terima tiga fevret aku ni. Mak aku ajar makan sikit sikit. 


Masa berpantang, pening gak kepala ...asyik makan nasi je. Nak juga makan spaghetti ke macaroni ke ...a…

Bebola daging masak sos hitam. Yummy!

Hobi terbaru saya sekarang ialah menggunting resepi dari majalah. Hahahaha. Hobi tambahan. Oh ye, mug saya dari Vietnam yang ori punya sudah sampai...mug vietnam yang hari tu,kata pakcik saya bukan ori...diimport dari negara lain dan dijual di Vietnam. Senyum lebar saya macam ni (^______________^ )bila dapat mug. Hahaha...terima kasih..terima kasih buat yang sudi menghadiahkan kepada saya. Nak makan apa? cakap je..nanti saya masakkan. hehehe.


Bebola daging sos hitam

Berbalik kepada hobi terbaru saya, sebelum resepi-resepi tu digunting, saya belek dulu dan kaji bahan-bahannya..boleh agak kesedapan dan keharumannya berdasarkan bahan yang digunakan. mmmm, aromanya...harum! Jadi, resepi yang digunting hanya resepi tertentu yang saya jumpa dari majalah-majalah yang kami beli. Tak banyak sangat pun majalah yang saya beli...sekarang baru mula koleksi mengumpul resepi dari majalah ni.

Hari ini, Isnin, 4 Julai...2011, saya masak bebola daging masak sos hitam. Rujukan utama saya berdasarkan salah …