Thursday, August 12, 2010

kuih bakar kak Ton


Sepuluh tahun lepas, mak sering berkata...cubalah belajar buat kuih bakar. Esok bila mak takde, orang tanya, korang tak pandai ke buat kuih bakar? Mak korang dulu pandai buat kuih bakar..sedap dan lembut. Sementara mak masih hidup ni, belajar lah. bila takde kang, menyesal.

Dan setiap kali mendengar mak cakap begitu, saya mesti doa, Ya Allah, Kau panjangkanlah umur mak ku..janganlah Kau perkenankan permintaan nye untuk pergi dulu. Sedih waktu tu. pastu, saya masuk bilik nangis sorang-sorang. terasa macam Mak nak pergi sangat dah. walhal, dia hanya meluahkan perasaan geram dia pada kami anak-anak kerana tak belajar resepi dan kemahiran masak dia yang memang saudara maranya amat mengakui kehebatan masakannya.

Semenjak tu, saya memahirkan diri saya di dapur, mencuba pelbagai resepi dan belajar dengan mak semua resepi nya yang dia buat sendiri. Melihat adik-adik, kurang ke dapur..rajin jugak lah mereka turun ke dapur, tapi hanya untuk makanan kegemaran mereka sahaja. Saya nak kata terpaksa, taklah..tapi dah jadi minat, semua saya belajar..malah berniat kalau boleh belajar pandai masak semua jenis makanan. saya tak suka itu ceritalain, tapi yang penting orang lain suka.

kali ini, saya nak kongsikan resepi Kuih Bakar mak saya. Kuih Bakar Kak Ton. =) Selalu, budak2 ISIUKM masa saya belajar dulu, rajin tanya macam mana nak buat, dan soalan pertama mak saya : korang ada ke acuan dan oven kat rumah? dapatkan acuan dan oven dulu. pastu baru tanya makcik.

Sampai sekarang, mereka tak bertanya. hehe. takpelah, ini saya kongsikan.

Kuih Bakar Kak Ton

16 biji telur Gred A
1 kg santan
1.7 liter air
900 gram gula
800 gram tepung gandum
pewarna hijau

acuan kuih bakar dan oven. =)

Campur je semua, kacau sampai sebati. kalau berketul sebab tepung, kisarkan bancuhan tu. sapukan acuan dengan minyak, kemudian baru tuang bancuhan kuih bakar. taburkan bijan diatasnya. dan bakar pada suhu 200 darjah C. Adunan ini boleh dapat sekurang-kurangnya 16 keping kuih bakar bagi saiz 1. ( besar)

Masih nak bercerita lagi ... tentang kuih bakar dan peminatnya. Seorang teman dari Terengganu, sangat meminati Kuih Bakar apatah lagi kuih Bakar Kak Ton. Sampaikan kami mengusik dia, nak hantar hantaran nanti kami hantar 20 dulang kuih bakar pelbagai jenis dan perasa serta warna. Tak kisah. dia sangat gembira. tapi kami tak hantar pun sebab dia mempunyai pilihan sendiri. =)

Kuih Bakar Kak Ton... banyak kenangan di sebalik nya.

2 comments:

Anonymous said...

yes!! resipi ni yg saya tgguu..ahaha..dulu dh amek masa kat kemboja tp hilang dlm simpanan! ;p terima kasih syg!!

aleeyasigadesmmanes said...

baiknya hati share ilmu...byk pahala ni...