Wednesday, December 22, 2010

PhD ..pencarian diri.


dalam pencarian diri ...

laporan projek penyelidikkan saya masih dalam semakan. Minggu depan sepatutnya sudah dihantar dalam keadaan sudah siap berjilid. Salah saya juga, terlewat sehari menyiapkan dan mengemaskini laporan. Sekarang tunggu respon dari penyelia sebelum dihantar untuk semakan format gaya UKM.

Namun, saya kira saya sudah selesai semuanya. yang lain-lain itu adalah perkara teknikal. Sekarang merancang untuk masa depan. Ada tiga pilihan...sambung belajar, kerja rasmi macam orang lain masuk pejabat jam 8 pagi balik jam 5 ptg atau kerja waktu sendiri sambil duit masuk sekurang-kurangnya RM 2K sebulan. Tapi pilihan ketiga tu, bukan pilihan sebenarnya sebaliknya adalah antara tanggungjawab yang wajib ditunai..cuma jumlah RM 2k tak diperolehi sebulan...secara rasmi. RM 2K setahun ya! tu mmg confirm dapatlah.

Hati saya kuat untuk sambung belajar...cuma, rakan-rakan rasa pelik, kerana keperluan menyambung belajar PhD kebiasaannya bagi mereka yang berkerjaya pensyarah atau penyelidik. Saya ???? Pensyarah tak..tapi boleh tahan lah selalu bagi ceramah, penyelidik pun tak..tapi ayah saya penyelidik... sebaliknya, duduk rumah, buat biskut, buat kek, masak-masak, jual-jual...motivator. Di mana kah keperluan PhD dalam keadaan saya?

Bukan setakat itu, malah, saya turut dinasihatkan untuk tidak menyambung agar orang lelaki tidak takut pada saya. Ohw.bila aku dengar nasihat ni terus membuak-buak perasaan aku nak menyambung. hahaha. Silap oranglah bagi nasihat begitu...bukankah dah termaktub, lahirnya kita di dunia, sudah ditentukan rezeki nya bagaimana, jodohnya dengan siapa, matinya bila dan macam mana. Tapi ditambah doa agar rezekinya lebih luas dan mudah, agar jodohnya lebih hensem dan terbaik untuk dunia dan akhirat dan matinya di Jalan Allah dan baik serta disenangani. maka, sambung belajar lah..respon saya pada tukang nasihat itu kerana nasihat yang kurang yakin terhadap janji Allah.

Saya masih tercari-cari nak khususkan bahagian mana kajian saya..tapi, saya tak tahu tekniknya..bila nak cerita kat orang, susah juga saya nak sampaikan..kadang kala nak mencari ayat yang sesuai untuk menjelaskkan keadaan saya bukanlah sesuatu yang mudah untuk saya. tapi, dari malu kena hentam ..tak kemana..biar kena hentam tapi dapat isinya. Dan hari ini, saya jumpa jalannya, walau berterabur saya menjelaskan keadaan saya, tetapi Si Puan itu memahaminya..dia menerangkan caranya.dan saya mengubah kepada persepktif saya,oh! saya sudah berjaya memahami apa keperluan saya!

Gayanya...macam sambung belajar lah pilihannya. Namun, selagi tidak berdaftar, saya masih sempat mengubah pilihan. tapi...seronoknya nye sambung belajar ni...bukan Penyakit Hasad Dengki..tapi Pencarian Hak Diri. ( boleh tak cik na? ) ... apapun proses pembelajaran bukanlah terletak pada Panggilan atau pangkat yang bakal diperoleh..tapi pada proses pencarian diri dan kehidupan untuk lebih dekat kepada maha Pencipta.

4 comments:

tokjeng said...

Sambung jangan tak sambung.. bagus belajr tinggi-tinggi nih.. :)

Sarah Azizul said...

abg razin, terima kasih atas sokongan. semangat nih!!

tokjeng said...

Gambate kudasai! Abg pun kalau boleh nak sambung gak.. doakan yer..

Sarah Azizul said...

Insya Allah. Moga Allah mudahkan urusan abg juga. Amin ya Allah.