Skip to main content

Posts

Showing posts from January, 2011

ke Beijing , aku kurang pengetahuan sejarah tapi syukurlah ku bawa ibu yang tahu sejarah

"Can you speak Chinese? ", tanya budak lelaki di depan saya. Ketika itu, kami sedang menanti persembahan Akrobatik China (wajib tonton). "No, I Can't. where are you come from? ", balas saya. respon budak itu, "can you speak chinese?". Saya pandang Aqilah, dan begitu juga Aqilah, dia memandang saya. Tak faham agaknya budak ni, getus hati kecil saya. Rupa-rupanya, mereka tidak pernah berjumpa dengan orang Malaysia. Dan dia tertarik dengan kami kerana mendengar perbualan kami. Kami mengambil peluang yang ada untuk bersembang dengan mereka, secara tidak langsung memperkenalkan Malaysia. Bila bersembang, yang mereka tahu, Indonesia dan Singapura. oh, sangat jenuh untuk becerita. Lepas ni, saya nak bawak peta dunia.bila jumpa orang mcm ni, boleh tunjuk kat mana Malaysia. Tetapi salah seoarng dari mereka pernah sampai ke Johor. Saya dan Aqilah menjerit, hah! Johor tu Malaysia lah. oh, kata kawan budak lelaki itu. dan mereka masih keliru ...tentang Malaysia. …

memori : pizza ni lah paling sedap

sumber gambar : www.tasteofhome.com

saya masih ingat lagi, waktu itu di rumah sewa kami di Taman Sri Serdang. Usia saya pada waktu itu 5 tahun. seingat saya pada waktu itu, ada majlis di rumah kami, tapi tak pasti sempena apa..yang pasti atas meja, ada kek, bihun goreng dan paling istimewa ada pizza. rasanya macam menyambut birthday seseorang..tapi tak pasti siapa. yang hadir pun pada waktu itu adalah adik beradik mak dan beberapa orang adik beradik abah. Opah pun ada.

yang menjadi memori adalah pizza tersebut. pizza yang saya nampak di atas meja tu. Mak saya kata, pizza ni lah yang paling sedap... dan saya masih ingat, waktu itu, saya di dapur..menengok mak sediakan pizza. Rasanya saya tak jaga adik-adik sebab makcik dan pakcik ada. (keh keh keh) Mak saya kata kekuatan pizza terletak pada sosnya...cara nak buat sos tu yang paling penting. Masa saya tengok tu, waktu tu mak tengah masak sos pizza. dan mak sebut...sos ni lah paling sedap. hahaha. sampai sekarang, tekak saya tetap kata piz…