Monday, March 14, 2011

Bolognese Saya

Atas permintaan sahabat saya, saya kongsikan resepi Bolognise ni. Sebenarnya, saya mendapat asas resepi ini semasa mendengar slot Di dapur di Radio IKIM.fm bersama Dj Fairuz dan Master Chef Sabri ( tak silap saya) ...dah lama dah saya dengar slot ni, masa tahun 2009. Saya hanya menghafal resepi tu kerana sedang memandu ke UKM. Jadi dari segi ketepatan mengikuti resepi Master Chef tu pasti kurang..maka ada antara nya mengikut kesesuaian saya. Hingga kini, Alhamdulillah...saya mempunyai peminat Bolognese saya! dan saya kongsikan bersama anda. Selamat memasak!




Untuk 500 g speghetti :


1 Paket Speghetti
3 biji bawang besar (kisar)
2 ulas bwang putih (kisar)
2 botol Sos Speghetti - biasanya saya guna Kimball. Jika jenama lain, Tuan Puan kena ubahsuai mengikut selera anda.
5 sudu besar Sos Cili - jenama Kimball
2 1/2 sudu Besar Sos Tomato - jenama Kimball juga
250 g Daging cincang
garam
serbuk stok ayam
Lada hitam
Oregano

Cara-cara memasak:

Speghetti dimasak mengikut arahan yang terdapat bungkusannya.
Bawang -bawang yang telah dikisar tadi ditumis hingga naik bau dan garing.
Masukkan sos speghetti, kacau rata, masukkan sos cili dan sos tomato, kacau hingga pekat.
Perasakan dengan garam dan serbuk stok ayam.
Masukkan daging cincang...kacau ..hingga daging masak.
Taburkan lada hitam mengikut kegemaran anda dan juga oregano.
Kacau , padam api, dan boleh hidang. hiaskan dengan sedikit daun parsley.

PERINGATAN: sebelum masukkan garam yang berlebihan dan stok ayam, sila RASA dulu.

3 comments:

Anonymous said...

sarah tq! sy nk mencuba.baru duk cr resipi nie..ehee.!

Sarah Azizul said...

hehe.silakan. saya amat mengalu-alukan. -hantar kat saya lagi saya alu-alukan.-

Anonymous said...

nnt dh buat sy upload lam fb ok! :))