Thursday, March 3, 2011

yummy Cabonara Seafood - melayu-


Sumber gambar hiasan : carbonara

Dah lama tak menulis tentang resepi...kali ini saya nak kongsi satu resepi masakan Speghetti yang telah saya ubahsuai agar rasanya Asia tapi masih kekalkan ciri Itali. oh. Sukanya saya! . Yang bertambah rajin nak masak Cabonara Seafood ni kerana atas permintaan Best Friend saya... dia memang sangat suka makan speghetti..dan antara yang dia suka cabonara lah. Baru-baru ni, sebagai hadiah membantu saya dan mak, saya telah masakkan makanan ikut permintaannya... dan saya kongsikan bersama anda. Selamat menikmati. =)



Resepi ini untuk satu bungkus speghetti ( 500g)

bahan-bahannya:

1 paket spaghetti
3 ulas bawang putih (kisar)
3 biji bawang besar (kisar)
150 g campuran seafood (udang, sotong atau kerang) yang telah masak/rebus - ikut minat anda -
Oregano
50 g Cheddar Cheese
1 tin krim pekat (saiz 120-170 g tak silap.)
2 sudu tepung
2 cawan air stock ayam ( bancuh 1 sudu stock ayam dengan 2 cawan air)
Lada hitam secukupnya ( campak ikut suka)
Garam secukup rasa
2 sudu Minyak masak

Cara-cara memasak Speghetti Cabonara Seafood:

Masak speghetti ikut arahan pada paketnya.
Tumis bawang putih dan bawang besar ( bawang-bawang tersebut dikisar bersama) sehingga naik bau.
Masukkan oregano, tepung dan air stock ayam. ( supaya tak berketul..masukkan tepung dulu, kacau, kemudian baru masukkan air stock).
Selepas itu, masukkan makanan laut a.k.a seafood.
Selepas itu, krim pekat dan cheese. renihkan selama 10 minit... kacau-kacau juga supaya tak hangit. Perasakan dengan garam dan lada hitam ikut citarasa anda.
Siap sudah. Boleh campurkan speghetti bersama atau hidang asing-asing mengikut kegemaran anda.


3 comments:

mrs cekodok said...

wah~~ mmg kegemaran mr cekodok ni...will try this recipe later~ tq sarah 4 sharing!~ ^_^

Sarah Azizul said...

sila - sila mrs cekodok. Selamat memasak dan menikmati kegembiraannya. =)

Wada Adam said...

Sarah. ..
sedapnye cabonara ni..balik nnt nk try la ;) thanks sbb ajar kat blog sarah ni :)