Skip to main content

Nak buat kek apa?

Assalamualaikum,

Sedang selak-selak buku resepi. Nak buat kek untuk hari istimewa. Kena buat sekurang-kurangnya tiga kek. Satu kek bagi kat pihak sebelah sana dan dua lagi untuk dihidangkan pada malam itu. (bercerita macam lah orang tau malam apa, pihak mana. Nanti cerita lebih lanjut ya). Memikirkan kek apa yang istimewa...sedang mengidam nak buat Blueberry Cheesecake. Ahha! bukan mengidam makan..tapi mengidam nak buat. Buat masa ini, sumber blueberry itu sangat mudah nak dapat. Teringin juga nak buat Manggo Cheesecake. Aiyooo. Macam mana ini? yang tentunya..nak buat cheesecake belaka.

Blueberry cheesecake
Sumber gambar & resepi : http://www.tasteofhome.com/Recipes/Blueberry-Cheesecake-Dessert

Kek Aiskrim tak mahu...hari itu baru sahaja menikmatinya. Tidak puas. Bila kita rasa tidak puas, nak bagi orang pun hati tak senang. Hmmm...kek Coklat? Bukan tak nak buat kek coklat, tapi nak membuatnya pun tak seronok. hohoho. (adakah kerana terlalu kerap membuat kek coklat? )...Kek coklat boleh dipertimbangkan...tapi nak cari resepi baru.


Ice Cream Cake
Sumber gambar & resepi : http://www.realsimple.com/food-recipes/browse-all-recipes/easy-ice-cream-cake-10000001817861/index.html

Kek Kedai? ahha...tak boleh! Mak mesti tak bagi. Lagipun..tidak seronok pula, hidangkan kek yang bukan air tangan sendiri. (ceh! nak menunjuk lah tu)..bukan.bukan nak menunjuk. Yang tentunya, kena marah dengan mak kalau beli kek untuk bagi kat orang..sebab segala kelengkapan semua ada dan yang tentunya, ELAKKAN PEMBAZIRAN. Ok, kek kedai tiada dalam senarai.

Hmm, kek apa lagi ya... ahha! Ting! Kek yang menggunakan sponge cake  macam Kek blueberry, Black forest, kek strawberry dan seangkatan dengannya. hmmm, tengoklah macam mana.

Black Forest Cake

Yang tentunya, nak buat kek kali ini, perlukan mood yang sangat selesa dan gembira. (pilih kek pun dah pening). Ok,marilah berfikir nak buat kek apa.

p.s : Kek oh kek. Datanglah ilham untuk riangkan hati.

Comments

Popular posts from this blog

Rendang Ayam Terengganu

Assalamualaikum & salam sejahtera, 
Lagi dua minggu nak ke penghujung Ramadhan...perasaan rindu pada Ramadhan yang belum pergi ni sudah mula membuak buak. Wajib manfaatkan Ramadhan sepenuhnya agar rindu itu tidak sia sia. 
En suami telefon ayah mertua, memaklumkan rancangan raya kami tahun ni. "kami malam raya di rumah ayah. Ayam nanti saya bawak balik. Rendang biar Sarah yang masak. " .... Balas ayah, "Ayah nak makan rendang mak. Rempah semua cukup." 
Sayu rasa hati. Tahun ini tahun pertama  beraya tanpa ibu mertua. Al Fatihah buat mak. Bila en Suami memaklumkan tentang rendang itu, saya terus mencari resepi rendang terengganu. Mesti usahakan rendang terengganu. Tahun lepas, sewaktu raya haji,saya masak cara saya. Rendang Minang. Komen ayah, dah lama ayah tak makan rendang minang. Ayah orang Melaka. Masakannya pun ala minang. Apabila ayah menyatakan hasratnya mahu makan rendang mak, fahamlah saya...ayah rindukan mak. 
Setelah mencari cari resepi, akhirnya saya ber…

Resepi pantang @ pantang ada resepi! : Spaghetti lada hitam bersamakiub ayam

Assalamualaikum & salam sejahtera,

Alhamdulillah...dah hampir ke penghujung waktu berpantang. Tapi takda lah pula rasa kebebasan menelan/ makan apa saja bila tamat berpantang memikirkan Insyirah ( baby comel) kembung bila aku "silap" makan. 
Sepanjang berpantang, sudah dikenal pasti bahan makanan yang berangin yang boleh menyebabkan Insyirah kembung lepas menyusu. Lain orang lain badannya, tak semua kita sama. Yang ketara angin macam pulut tu memang aku tak makanlah. Terseksa wooo anak kembung ... Dia tentu lah tapi aku tak cukup tidur jadinya..dan tak boleh buat kerja. 
Antara yang telah dikenal pasti oleh aku sebagai bahan yang perlu berjaga jaga ialah Bawang Besar,  Lada/Cili dan Santan. Tiga ni pula fevret aku ..aduhai. Tapi bila dah habis berpantang nanti, sikit sikit aku makan, latih perut anak aku untuk terima tiga fevret aku ni. Mak aku ajar makan sikit sikit. 


Masa berpantang, pening gak kepala ...asyik makan nasi je. Nak juga makan spaghetti ke macaroni ke ...a…

Bebola daging masak sos hitam. Yummy!

Hobi terbaru saya sekarang ialah menggunting resepi dari majalah. Hahahaha. Hobi tambahan. Oh ye, mug saya dari Vietnam yang ori punya sudah sampai...mug vietnam yang hari tu,kata pakcik saya bukan ori...diimport dari negara lain dan dijual di Vietnam. Senyum lebar saya macam ni (^______________^ )bila dapat mug. Hahaha...terima kasih..terima kasih buat yang sudi menghadiahkan kepada saya. Nak makan apa? cakap je..nanti saya masakkan. hehehe.


Bebola daging sos hitam

Berbalik kepada hobi terbaru saya, sebelum resepi-resepi tu digunting, saya belek dulu dan kaji bahan-bahannya..boleh agak kesedapan dan keharumannya berdasarkan bahan yang digunakan. mmmm, aromanya...harum! Jadi, resepi yang digunting hanya resepi tertentu yang saya jumpa dari majalah-majalah yang kami beli. Tak banyak sangat pun majalah yang saya beli...sekarang baru mula koleksi mengumpul resepi dari majalah ni.

Hari ini, Isnin, 4 Julai...2011, saya masak bebola daging masak sos hitam. Rujukan utama saya berdasarkan salah …