Skip to main content

Pulau Telur Bihun

Assalamualaikum,

hihihihi...tajuknya pun mesti menggoda kan? (tolonglah sarah) ..hahaha

Baru -baru ini, mr hubby minta saya sediakan makan malam yang ringkas , tidak berat dan mengenyangkan. Selalunya kami akan berbincang menu yang hendak dinikmati bersama. Maka, setelah berbincang, menu malam itu ialah Benjo. Kata mr.Hubby, telur tu buat seperti telur dadar tetapi dihancurkan.Sedappp, jaminannya. Dalam kepala saya waktu itu,sudah terbayang-bayang rupa Benjo dan rasanya.

Tiba di rumah, melihat-lihat bahan yang ada. Semua lengkap. Roti, salad, telur, bawang,cili hidup,  lada hitam dan sos cili. Tetapi mengintai-intai roti yang ada, hanya tinggal 4 keping. Dan malam itu juga, saya bercadang nak buat kuah durian sebagai pencicah roti untuk sarapan pagi esoknya. 

Kcing! idea tiba...lalalala. terbayang - bayang Pulau Telur Bihun. ahha..lagi best ni. Dengan keadaan perut yang tak berapa lapar, tapi nak makan, ditambah pula sokongan padu dari mr.Hubby, ayuh, kita jayakan idea yang menarik ini. ahhhahahaa. 

Pulau Telur Bihun 

Bawah sekali..Bihun Goreng Singapore
Tengah-tengahnya...ditabur hirisan salad
Atas pula... Telur Dadar hancur
Dihiaskan pula dengan...tomato dan timun
Dinikmati dengan ....Sos cili
Makan bersama...Mr.Hubby
Komen diterima...membuat saya tersenyum sehingga kembung pipi. hahahaha

Pulau Telur Bihun



Bihun Goreng Singapore 

Saya buat yang sangat asas. Tiada aksesori yang pelbagai seperti ayam,udang,sayur dan sebagainya kerana telur itu menjadi lauk  juga salad untuk dimakan bersama. 

Bihun 
Bawang putih....pecah-pecah/sekali tumbuk
Cili api ..pecah-pecah 
Lada hitam
garam
Stok ayam 

Tumiskan bawang putih dan cili api, masukkan bihun , gaul rata, Masukkan lada hitam kemudian perasakan dengan garam dan stok ayam. Siap!

Telur Dadar hancur 

Saya suka bersembang bab makan-makan tak kisah dengan sesiapa. Sebelum kahwin, selepas kahwin, inilah minat saya. Keterujaan yang lebih meningkat kerana minat,sokongan dan tanggungjawab. Bila mr.Hubby mecadangkan telur dadar hancur ini, apa lagi...terus ke dapur lah saya,


Telur 3 biji
bawang besar ...hiris
Cili hidup...hiris 
Lada Hitam
Garam
Susu Cair ... andai nak rasa lemak dan lembut

Gaul rata semuanya dalam satu bekas, pukul-pukul sikit pakai garfu. Kemudain tuangkan ke dalam kuali yang sudah dipanaskan minyaknya. Dia macam nak masak..tapi belum sempurna, terus kacau-kacau jadi hancur ketul-ketul. Siap!


Itulah Pulau Telur Bihun. Ahaks. kan dah kata, yang ada masakan panas je di sini. Senang dan mudah. Bijak bermaij bahan menghasilkan makanan yang menarik dan sedap (Zaiton,2012)

p.s :  Tengok dia makan berulang-ulang, itulah jawapan yang diperlukan. Terima kasih!


Comments

As said…
Oh thanks memang minatlah baca resepi2 yang diceritakan ala simple camni :)

P/s: pernah baca novel dapur wawa? Oh semua bincang pasal makanan :)
Angah said…
pulao telor bihunnnnnnnnnnnn?
menarik namanya....
Sarah Azizul said…
As : terima kasih As sudi membaca. hehehe. Oh ye ke? nanti ia cari novel tu. bestnya!

Angah : hahaha. menarik kan? kelakor pun ada namanya.

Popular posts from this blog

Rendang Ayam Terengganu

Assalamualaikum & salam sejahtera, 
Lagi dua minggu nak ke penghujung Ramadhan...perasaan rindu pada Ramadhan yang belum pergi ni sudah mula membuak buak. Wajib manfaatkan Ramadhan sepenuhnya agar rindu itu tidak sia sia. 
En suami telefon ayah mertua, memaklumkan rancangan raya kami tahun ni. "kami malam raya di rumah ayah. Ayam nanti saya bawak balik. Rendang biar Sarah yang masak. " .... Balas ayah, "Ayah nak makan rendang mak. Rempah semua cukup." 
Sayu rasa hati. Tahun ini tahun pertama  beraya tanpa ibu mertua. Al Fatihah buat mak. Bila en Suami memaklumkan tentang rendang itu, saya terus mencari resepi rendang terengganu. Mesti usahakan rendang terengganu. Tahun lepas, sewaktu raya haji,saya masak cara saya. Rendang Minang. Komen ayah, dah lama ayah tak makan rendang minang. Ayah orang Melaka. Masakannya pun ala minang. Apabila ayah menyatakan hasratnya mahu makan rendang mak, fahamlah saya...ayah rindukan mak. 
Setelah mencari cari resepi, akhirnya saya ber…

Resepi pantang @ pantang ada resepi! : Spaghetti lada hitam bersamakiub ayam

Assalamualaikum & salam sejahtera,

Alhamdulillah...dah hampir ke penghujung waktu berpantang. Tapi takda lah pula rasa kebebasan menelan/ makan apa saja bila tamat berpantang memikirkan Insyirah ( baby comel) kembung bila aku "silap" makan. 
Sepanjang berpantang, sudah dikenal pasti bahan makanan yang berangin yang boleh menyebabkan Insyirah kembung lepas menyusu. Lain orang lain badannya, tak semua kita sama. Yang ketara angin macam pulut tu memang aku tak makanlah. Terseksa wooo anak kembung ... Dia tentu lah tapi aku tak cukup tidur jadinya..dan tak boleh buat kerja. 
Antara yang telah dikenal pasti oleh aku sebagai bahan yang perlu berjaga jaga ialah Bawang Besar,  Lada/Cili dan Santan. Tiga ni pula fevret aku ..aduhai. Tapi bila dah habis berpantang nanti, sikit sikit aku makan, latih perut anak aku untuk terima tiga fevret aku ni. Mak aku ajar makan sikit sikit. 


Masa berpantang, pening gak kepala ...asyik makan nasi je. Nak juga makan spaghetti ke macaroni ke ...a…

Bebola daging masak sos hitam. Yummy!

Hobi terbaru saya sekarang ialah menggunting resepi dari majalah. Hahahaha. Hobi tambahan. Oh ye, mug saya dari Vietnam yang ori punya sudah sampai...mug vietnam yang hari tu,kata pakcik saya bukan ori...diimport dari negara lain dan dijual di Vietnam. Senyum lebar saya macam ni (^______________^ )bila dapat mug. Hahaha...terima kasih..terima kasih buat yang sudi menghadiahkan kepada saya. Nak makan apa? cakap je..nanti saya masakkan. hehehe.


Bebola daging sos hitam

Berbalik kepada hobi terbaru saya, sebelum resepi-resepi tu digunting, saya belek dulu dan kaji bahan-bahannya..boleh agak kesedapan dan keharumannya berdasarkan bahan yang digunakan. mmmm, aromanya...harum! Jadi, resepi yang digunting hanya resepi tertentu yang saya jumpa dari majalah-majalah yang kami beli. Tak banyak sangat pun majalah yang saya beli...sekarang baru mula koleksi mengumpul resepi dari majalah ni.

Hari ini, Isnin, 4 Julai...2011, saya masak bebola daging masak sos hitam. Rujukan utama saya berdasarkan salah …