Tuesday, October 9, 2012

Permainan Masak-masak online

Assalamualaikum & salam sejahtera, 

Hujung minggu lepas, saya ada terbaca tweet dari kak Ina (orang kuat Sri Munawwarah Design), katanya, Always tell my kids...kalau weekend bangun awal2 sebab banyak benda yang menarik nak buat...your hobbies are waiting for you!!!!!!!

Oh, saya sangat setuju dengan Kak Ina. Maka hujung minggu saya yang lalu saya isi dengan bermain permainan video sambil menemankan suami saya berkerja. Hehehe 

Saya bermain permainan video di Ipad saya. Kita kira namanya permainan video lah ye walaupun saya kurang jelas adakah sesuai menggunakan istilah video tersebut untuk permainan di laptop,pc ,smartphone dan tablet pc. Permainan video ini tidak semuanya dikira membuang masa. Ada ketikanya diperlukan untuk melepaskan tekanan. Ada juga yang menjadikannya sebagai mata pencarian. Pernah dengar jawatan penguji permainan video? haa...kerjanya menguji sesebuah permainan video yang baru sebelum dipasarkan. Namun, kebanyakkan kita terlalu obses bermain dengan permainan video sehingga membawa kepada kelalaian. 

Bagi saya, permainan video merupakan salah satu cara untuk mempromosi produk syarikat. Kebanyakkan permainan video sekarang secara tidak langsung mempromosi produk syarikat atau negara. Juga mempromosi budaya sesebuah negara secara tidak langsung. Contohnya,permainan video masakan/makanan. 

Ada senarai bahan-bahan untuk buat burger dalam permainan ini 
Permainan video kategori masakan/makanan merupakan antaran permainan kegemaran saya. Sangat-sangat suka. Ada antara permainan tersebut meminta kita menyiapkan oder dengan menyusun bahan-bahan seperti yang diminta. Mak saya sangat gemar bermain permainan Burger. Malah, katanya, memberikan idea baru untuk membuat pelbagai jenis burger. Tetapi, permainan yang mencabar baru memberi kepuasan dan keseronokkan mencambah idea.  


Saya gemar bermain permainan Restaurant Story. Apa yang saya dapati, koleksi masakan yang terdapat di dalam permainan ini datang dari negara Eropah. Malah, bila dicari maklumat tentang masakan tersebut, ianya wujud! Tak tipu. Antara masakan yang terlibat seperti Gnocchi, Burritos, Grilled Musubi dan lain-lain lagi. Biasanya menggunakan daging khinzir dalam masakan mereka. Namun, kita boleh ubahsuai. Bermain permainan video lama-lama terpengaruh juga dengan apa yang ditayangkan oleh mereka. 

Restaurant Story 


Melihat keadaan ini, saya membayangkan indah dan seronoknya jika ada permainan video yang memperkenalkan masakan Malaysia. Negara kita yang mempunyai pelbagai bangsa dan budaya malah mempunyai pelbagai jenis makanan dan masakan...dijadikan sebagai bahan dalam pembangunan permainan video secara tidak langsung mempromosikan Malaysia. 


Bayangkan, permainan kuih muih, permainan masakan panas dan lain-lain lagi. Ada berapa banyak jenis kuih yang terdapat di Malaysia ini? ..Melayu terkenal dengan kuih talam, Cina terkenal dengan kuih goreng-goreng ,India terkenal dengan manisan.. belum kira lagi Iban, Kadazan, dan lain-lain. Pada masa sama, kita juga mempelajari masakan tersebut. wow, seronoknya! Bagi mereka yang suka memasak dan suka makan...pasti tidak akan melepaskan peluang untuk bermain permainan video seperti ini.

Bagi mereka yang tahu bagaimana membuat permainan video atau mempunyai rakan-rakan yang terlibat dalam bidang ini atau yang terlibat dalam industri pelancongan ... cadangkan pada mereka ya usul saya ini. Mengekalkan warisan melalui teknologi. 


p.s: Zaisara ada permainan video yang mengenai biskut zaisara. Buat masa ini, masih lagi dalam proses penambahbaik. =D

1 comment:

Anonymous said...

salam kak sarah, ada satu games yang ada memperkenalkan makanan seluruh dunia termasuk malaysia, game yang saya maksudkan cooking academy, saya dah semua versinya, ada 3 versi, mungkin kak sarah boleh cuba