Tuesday, April 22, 2014

Resepi pantang @ pantang ada resepi! : Daging Bakar Masak Lemak LadaHitam


Assalamualaikum & salam sejahtera,

Kata adik aku, dia selalu dengar orang sebut rindunya nak mengandung lagi. Tapi dia tak pernah pula dengar, rindunya nak berpantang lagi. 

Hahahaha. Setuju sungguh aku. Berpantang memang bagus dan penting terutama supaya luka jahitan cepat sembuh, badan sihat dan cantik dan bagi aku yang paling penting untuk bayi, tak kembung dan bolehlah kenal pasti apa yang perlu dijaga. Tapi ... Mana tahan tengok orang lain makan punyalah macam macam rasa ...kita ni rasa yang tu je lah.. Hari hari ..kadang benda yang  sama je setiap hari. 

Dek kerana tak tahan itu, apa yang aku suka makan dan mak aku yang tentunya suka makan , maka, mak aku telah mengubah suai resepi mengikut keperluan dan kesesuaian orang berpantang di rumahnya ini. Yang berpantang dua orang je (aku dan adik aku) tapi sebab kita ni malas kan ... Satu lauk untuk semua orang..maka habis satu rumah berpantang! 

Selalu Daging Salai Masak Lemak Cili Api ...terliur dibuatnya. Kali ini, Daging Bakar Masak Lemak Lada Hitam! 

Daging bakar guna happy call. 
Cili Api ganti dengan Lada Hitam.
Santan ganti dengan Susu Cair.
Bawang Besar ganti dengan Bawang Putih dan Halia  ( tapi kuantiti bawang putih sikit ja) 


Merasa lah makan Masak lemak ... Dan memang sedap! 

No comments: