Skip to main content

Resepi pantang @ pantang ada resepi! : Daging Bakar Masak Lemak LadaHitam


Assalamualaikum & salam sejahtera,

Kata adik aku, dia selalu dengar orang sebut rindunya nak mengandung lagi. Tapi dia tak pernah pula dengar, rindunya nak berpantang lagi. 

Hahahaha. Setuju sungguh aku. Berpantang memang bagus dan penting terutama supaya luka jahitan cepat sembuh, badan sihat dan cantik dan bagi aku yang paling penting untuk bayi, tak kembung dan bolehlah kenal pasti apa yang perlu dijaga. Tapi ... Mana tahan tengok orang lain makan punyalah macam macam rasa ...kita ni rasa yang tu je lah.. Hari hari ..kadang benda yang  sama je setiap hari. 

Dek kerana tak tahan itu, apa yang aku suka makan dan mak aku yang tentunya suka makan , maka, mak aku telah mengubah suai resepi mengikut keperluan dan kesesuaian orang berpantang di rumahnya ini. Yang berpantang dua orang je (aku dan adik aku) tapi sebab kita ni malas kan ... Satu lauk untuk semua orang..maka habis satu rumah berpantang! 

Selalu Daging Salai Masak Lemak Cili Api ...terliur dibuatnya. Kali ini, Daging Bakar Masak Lemak Lada Hitam! 

Daging bakar guna happy call. 
Cili Api ganti dengan Lada Hitam.
Santan ganti dengan Susu Cair.
Bawang Besar ganti dengan Bawang Putih dan Halia  ( tapi kuantiti bawang putih sikit ja) 


Merasa lah makan Masak lemak ... Dan memang sedap! 

Comments

Popular posts from this blog

Rendang Ayam Terengganu

Assalamualaikum & salam sejahtera, 
Lagi dua minggu nak ke penghujung Ramadhan...perasaan rindu pada Ramadhan yang belum pergi ni sudah mula membuak buak. Wajib manfaatkan Ramadhan sepenuhnya agar rindu itu tidak sia sia. 
En suami telefon ayah mertua, memaklumkan rancangan raya kami tahun ni. "kami malam raya di rumah ayah. Ayam nanti saya bawak balik. Rendang biar Sarah yang masak. " .... Balas ayah, "Ayah nak makan rendang mak. Rempah semua cukup." 
Sayu rasa hati. Tahun ini tahun pertama  beraya tanpa ibu mertua. Al Fatihah buat mak. Bila en Suami memaklumkan tentang rendang itu, saya terus mencari resepi rendang terengganu. Mesti usahakan rendang terengganu. Tahun lepas, sewaktu raya haji,saya masak cara saya. Rendang Minang. Komen ayah, dah lama ayah tak makan rendang minang. Ayah orang Melaka. Masakannya pun ala minang. Apabila ayah menyatakan hasratnya mahu makan rendang mak, fahamlah saya...ayah rindukan mak. 
Setelah mencari cari resepi, akhirnya saya ber…

Resepi pantang @ pantang ada resepi! : Spaghetti lada hitam bersamakiub ayam

Assalamualaikum & salam sejahtera,

Alhamdulillah...dah hampir ke penghujung waktu berpantang. Tapi takda lah pula rasa kebebasan menelan/ makan apa saja bila tamat berpantang memikirkan Insyirah ( baby comel) kembung bila aku "silap" makan. 
Sepanjang berpantang, sudah dikenal pasti bahan makanan yang berangin yang boleh menyebabkan Insyirah kembung lepas menyusu. Lain orang lain badannya, tak semua kita sama. Yang ketara angin macam pulut tu memang aku tak makanlah. Terseksa wooo anak kembung ... Dia tentu lah tapi aku tak cukup tidur jadinya..dan tak boleh buat kerja. 
Antara yang telah dikenal pasti oleh aku sebagai bahan yang perlu berjaga jaga ialah Bawang Besar,  Lada/Cili dan Santan. Tiga ni pula fevret aku ..aduhai. Tapi bila dah habis berpantang nanti, sikit sikit aku makan, latih perut anak aku untuk terima tiga fevret aku ni. Mak aku ajar makan sikit sikit. 


Masa berpantang, pening gak kepala ...asyik makan nasi je. Nak juga makan spaghetti ke macaroni ke ...a…

Bebola daging masak sos hitam. Yummy!

Hobi terbaru saya sekarang ialah menggunting resepi dari majalah. Hahahaha. Hobi tambahan. Oh ye, mug saya dari Vietnam yang ori punya sudah sampai...mug vietnam yang hari tu,kata pakcik saya bukan ori...diimport dari negara lain dan dijual di Vietnam. Senyum lebar saya macam ni (^______________^ )bila dapat mug. Hahaha...terima kasih..terima kasih buat yang sudi menghadiahkan kepada saya. Nak makan apa? cakap je..nanti saya masakkan. hehehe.


Bebola daging sos hitam

Berbalik kepada hobi terbaru saya, sebelum resepi-resepi tu digunting, saya belek dulu dan kaji bahan-bahannya..boleh agak kesedapan dan keharumannya berdasarkan bahan yang digunakan. mmmm, aromanya...harum! Jadi, resepi yang digunting hanya resepi tertentu yang saya jumpa dari majalah-majalah yang kami beli. Tak banyak sangat pun majalah yang saya beli...sekarang baru mula koleksi mengumpul resepi dari majalah ni.

Hari ini, Isnin, 4 Julai...2011, saya masak bebola daging masak sos hitam. Rujukan utama saya berdasarkan salah …