Sunday, May 11, 2014

Inti Pai : Ayam Pedas Manis Dengan Cendawan

Assalamualaikum & salam sejahtera,

Antara siaran tv yang saya suka tonton ialah Nat Geo People dan BBC Lifestyle. Mereka ini banyak menyiarkan rancangan makanan dan masakan. Tapi suami saya kata, kalau setakat tonton tapi tak buat..macam tak dapat apa. Saya faham maksud suami saya tu...belajar tapi tak praktis...merugikan. Huhuhu. Ye memang terasa rugi lepas dengar kata katanya itu.

Agak lama juga saya bercadang nak buat pai. Sepanjang saya bercadang itu, saya mencari cari rasa yang saya inginkan ditambah pula ilham yang diperoleh dari rancangan masakan dan makanan yang ditonton. 

Bila mencari cari resepi inti pai ayam, kebanyakkannya lemak berkrim, pedas lada hitam, tiada cabaran dalam rasa dan western style. Kadang kala, bila ke kedai bakeri atau cafe, pai ayam yang dijual, kebiasaan intinya yang berkrim itu. 

Semalam, berakhirlah tempoh saya bercadang...dengan gembiranya, saya dapat memasak inti pai ayam yang saya bayangkan dan inginkan. Rasanya yang pedas,manis juga masam dan agak pekat. 

Tapi makcik saya kata, tak jadilah pai ayam. Jadi curry puff sebab pai ayam, mesti inti yang berkrim tu. Respon saya, kalau curry puff, mesti intinya dibubuh serbuk kari. Yang ini tak bubuh serbuk kari, tapi serbuk cili. 

Mungkin saya telah derhaka dengan resepi pai ayam asli. Maafkan saya...saya sudah jumpa rasa pai yang alternatif. :D 



Resepi Inti Pai : Ayam Pedas Manis dengan Cendawan ( Spicy Sweet Chicken with Mushrooms) 

3 biji bawang besar - hiris
3 ulas bawang putih - hiris
2 sudu besar serbuk cili
2 sudu besar sos cili
3 sudu besar sos tomato
7 biji tomato plum - potong kecil/dadu
7 batang cendawan butang - potong dadu
2 keping dada ayam - potong dadu
Gula melaka/nise
Gula
Garam
Cili api (jika mahu lebih pedas) 

1. Tumis bawang besar dan bawang putih sehingga naik bau. Masukkan serbuk cili dan sedikit air. Tumis sehingga garing. Masukkan gula melaka. Kacau sehingga gula cair. 

2. Masukkan sos cili dan sos tomato. Kacau rata. Masukkan tomato diikuti ayam. Kacau rata sehingga ayam masak. 

3. Apabila ayam sudah masak, masukkan cendawan dan cili api. Perasakan dengan gula dan garam. Bagi yang kuat makan perasa, boleh tambah serbuk stok ayam untuk menguatkan rasa. Kacau dalam 1-2 minit supaya cendawan masak. Siap! 


2 comments:

kausar said...

sedap ni kena cuba. thanks for sharing dear!

Zaisara Cookies said...

Jemput mencubanya. :D