Friday, May 30, 2014

Spaghetti Seafood "Stoup"


Assalamualaikum dan salam sejahtera, 

Saya suka makan pasta terutama spaghetti. Sebabnya rupa macam mee kuning tapi tak berangin bila memakannya. Setiap kali nak masak spaghetti, yang terbayang masakan bersos seperti bolognise ataupun cabonara. Saya pernah cuba menikmati spaghetti dengan pesto yang dibuat sendiri. Sebijik sebijik ikut resepi orang itali...tapi tak berkenan di jiwa. Kesimpulannya, saya lebih gemar spaghetti dinikmati bersos.

Sejak akhir akhir ini, saya kerap menonton rancangan masakan David Dolce , orang itali. Sentiasa menantikan masakannya yang berasaskan pasta untuk mencari kelainan. Rupanya, masakan pasta mereka ringkas dan mengikut selera serta kreativiti masing masing seperti kita yang mempelbagaikan hidangan mee dan bihun. Mulalah terbit pelbagai idea untuk menghasilkan hidangan pasta...cuma orang Itali lebihkan keju dalam hidangan mereka. Pelbagai jenis keju digunakan. Hmmm, setelah saya mencuba resepi pesto, saya harus menggiatkan lagi inovasi rasa kerana kita tekak jawa! Hehehe

Sehari dua ini, saya mahu makan spaghetti tetapi bahan untuk buat sos bolognise dan cabonara tidak cukup. Pada masa sama, saya membayangkan spaghetti yang dimakan bersama sup tomato pekat berperisa ayam/daging/seafood. Elok juga bahan tak cukup, mulalah otak bergerak ligat memikir kreativiti masakan. 

Saya cari maklumat spaghetti masak sup tetapi saya jumpa spaghetti " stoup" dulu. Katanya " stoup" ini pekat dari sup p, cair sedikit dari stew. Merujuk kepada resepi yang dijumpai, saya mengubah kesesuaian bahan berdasarkan apa yang ada. Asas kepada "stoup" semuanya ada iaitu bawang besar, tomato puri dan air. Yang lain lain sahaja perlu diubah. Maka, dengan gigihnya saya memasak dan inilah Spaghetti Seafood "Stoup". Saya bagi 4.5 bintang dari 5 untuk hidangan ini! 


P.s: macam mee bandung pun ada. Hihihi


Resepi Spaghetti Seafood "Stoup" 

Separuh bungkus spaghetti yang telah direbus
2 biji bawang besar - dikisar
1 tin kecil tomato puri
1 tin kecil air (guna tin tomato puri)
2 sudu makan Sos Cili Kimball
7 ekor udang saiz A
Daun ketumbar
Garam , gula, stok ayam (jika perlu) 

1. Tumis bawang yang telah dikisar sehingga garing. 
2. Masukkan tomato puri, air dan sos cili.
3. Apabila mendidih, masukkan udang dan daun ketumbar.
4. Perasakan dengan garam, gula dan stok ayam jika perlu.
5. Apabila udang telah masak (bertukar warna ke merah), masukkan spaghetti yang telah masak tadi.
6. Gaul rata, tutup api, boleh dihidang.

Selamat menjamu selera!

Rujukan resepi spaghetti "stoup" : 
http://www.foodnetwork.com/recipes/rachael-ray/spaghetti-and-meatball-stoup-thicker-than-soup-thinner-than-stew-recipe.html



No comments: